چکیده:
رویکرد تلفیقی علوم، فناوری، مهندسی و ریاضیات (استم) در راستای ایجاد تحولی نو در آموزش اثربخش علوم و ارتباط آن با زندگی روزمره در سالهای اخیر معرفی شده است. مطالعه حاضر بهمنظور بررسی تاثیر این رویکرد بر نگرش و پیشرفت تحصیلی علوم طراحی شد. پژوهش حاضر، نیمه آزمایشی از نوع پیش آزمون- پس آزمون بوده و جامعه پژوهش، دانشآموزان دختر پایه نهم دوره اوّل متوسطه شهرستان قرچک در سال تحصیلی 1400-1399 و به صورت نمونه در دسترس به تعداد 143 نفر دانش آموز میباشد که به طریق تصادفی ساده در دو گروه کنترل (71 نفر) و آزمایش (72 نفر) گمارده شدند. دانشآموزان گروه آزمایش در مبحث انرژی خورشیدی به مدت 7 جلسه (35 دقیقهای) تحت آموزش مبتنی بر استم به صورت مجازی از طریق پلت فرم دانش آموزی شاد قرار گرفتند. بررسی دادهها با تحلیل کوواریانس و آزمون تی مستقل به ترتیب نشان داد که آموزش علوم با رویکرد استم باعث افزایش نگرش دانشآموزان شده و تاثیر معناداری بر یادگیری آنان در آزمون پیشرفت تحصیلی داشته است. همچنین بر اساس آزمون همبستگی پیرسون، همبستگی معنیدار بین نگرش در استم با پیشرفت تحصیلی وجود دارد.
The integrated approach of science, technology, engineering and mathematics (STEM) has been introduced in order to create a new development in the effective teaching of science and its relationship with daily life in recent years. The present study was designed to investigate the effect of this approach on attitudes and academic achievement. The study population consisted of ninth grade female secondary school students in Qarchak city in the academic year 2020-2021 and the convenience sampling consisted of 143 people who were selected by random sampling in two groups of control and experimental. The Students in the experimental group were educated in solar energy for 7 sessions (each session: 35 minutes) with a STEM based approach. Covariance analysis and independent t-test showed that teaching science with the STEM based approach increased students' attitude in STEM and had a significant effect on their learning in science. Also, according to Pearson correlation test, there is a significant correlation between attitudes in STEM and academic achievement.