چکیده:
پژوهش حاضر با هدف تعیین رابطه تیپ های شخصیتی و اعتیاد به شبکه های اجتماعی مجازی در دانش آموزان دوره ابتدایی انجام شد. این پژوهش به لحاظ هدف، کاربردی؛ از لحاظ ماهیت، توصیفی و از نظر روش، همبستگی و جامعه آماری، شامل کلیه دانش آموزان دوره ابتدایی شهرستان قایم شهر در سال تحصیلی 01-1400 بود. مطابق با تاباچنیک و همکاران (2007)، تعداد 111 نفر به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. ابزار اندازه گیری، پرسشنامه های استاندارد فرم کوتاه تیپ های شخصیتی کوستا و مک کری (1986) و اعتیاد به شبکه های اجتماعی مجازی خواجه احمدی و همکاران (1395) بود. با بهره گیری از نرم افزار SPSS23 و در سطح معنی داری 0/05=a، یافته ها نشان داد رابطه مثبت معنی داری بین تیپ شخصیتی روان آزرده و اعتیاد به شبکه های اجتماعی مجازی در دانش آموزان دوره ابتدایی وجود دارد. هم چنین، رابطه منفی معنی داری بین تیپ های شخصیتی برونگرایی، انعطافپذیری (باز بودن به تجربه)، توافقپذیری (خوشایندی) و وظیفهشناسی (پیرو وجدان بودن) و اعتیاد به شبکه های اجتماعی مجازی در دانش آموزان دوره ابتدایی وجود دارد. بنابراین، اعتیاد به شبکه های اجتماعی مجازی به تیپ های شخصیتی دانش آموزان وابسته است و تیپ های شخصیتی عاملی موثر در جهت کنترل و کاهش اعتیاد به شبکه های اجتماعی مجازی در دانش آموزان دوره ابتدایی محسوب شده که باید به طور جدی مورد توجه خانواده، مدرسه و جامعه قرار گیرد.
خلاصه ماشینی:
با بهره گیری از نرم افزار SPSS٢٣ و در سطح معنیداری ٠٠٥=، یافته ها نشان داد رابطه مثبت معنیداری بین تیپ شخصیتی روان آزرده و اعتیاد به شبکه های اجتماعی مجازی در دانش آموزان دوره ابتدایی وجود دارد.
3. Muscanell & Guadagno تجربه های جدیدی باشد که گاهی مشکلاتی را نیز برای دانش آموزان به همراه داشته باشد و آنان را بیش از سایر افراد در معرض خطرهای جسمی و روحی قرار دهد و به سوی شبکه های مجازی کشاند (لطیفی و فلاحی، ١٣٩٤)، هم چنین ، با توجه به نتایج مختلف گزارش شده توسط پژوهشگران در مورد رابطه بین ویژگیهای شخصیتی و کیفیت استفاده از شبکه های اجتماعی مجازی ، این پژوهش در صدد است به این مساله بپردازد که آیا بین تیپ های شخصیتی و اعتیاد به شبکه های اجتماعی مجازی در دانش - آموزان مقطع ابتدایی شهرستان قائم شهر رابطه وجود دارد؟ روش پژوهش حاضر به لحاظ هدف ، کاربردی؛ از نظر گردآوری داده ها از نوع پژوهش های توصیفی و از آن جایی که در آن از جانب پژوهشگر، هیچ گونه دستکاری در متغیر پیش بین (تیپ های شخصیتی: روان آزرده ، برون گرایی، انعطاف پذیری (باز بودن به تجربه )، توافق پذیری (خوشایندی) و وظیفه شناسی (پیرو وجدان بودن ) صورت نمیگیرد، طرح پژوهش از نوع غیرآزمایشی است .
هم چنین ، رابطه منفی معنیداری بین تیپ های شخصیتی برون گرایی، انعطاف پذیری (باز بودن به تجربه )، توافق پذیری (خوشایندی) و وظیفه شناسی (پیرو وجدان بودن ) و اعتیاد به شبکه های اجتماعی مجازی در دانش آموزان دوره ابتدایی وجود دارد.