چکیده:
عوامل متعددی از جمله سبک یادگیری می تواند بر جریان یادگیری تاثیر داشته باشد. سبک یادگیری شیوه ای است که فراگیران در یادگیری مطالب درسی خود به سایر شیوه ها ترجیح می دهند. یکی ازمهمترین این سبک ها، سبک شناختی وابسته – نابسته به زمینه ویتکین است.این پژوهش جزء معدود پژوهش های انجام گرفته در این زمینه در ایران است. پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه بین سبک های یادگیری و درک متن زبان انگلیسی و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان انجام شد. در این پژوهش 338 دانش آموز دختر و پسر پایه سوم متوسطه نظری به صورت تصادفی چند مرحله ای از میان دانش آموزان شهرستان بابلسر انتخاب شدند و به آزمون گروهی اشکال نهفته ((GEFT) پاسخ دادند. تحلیل داده ها با استفاده از تحلیل رگرسیون نشان می دهد که سبک شناختی FDI به ترتیب 69 صدم، 92 صدم و 11/6 درصد تغییرات متغیرهای وابسته (نمره درک مطلب، یادگیری زبان انگلیسی و معدل کل) را تبیین می کند. براساس یافته ها هر چه سبک شناختی نابسته تر به زمینه باشد، مهارت درک متن انگلیسی،یادگیری زبان انگلیسی و پیشرفت تحصیلی بالاتر است. از یافته های این پژوهش می توان در زمینه انتخاب رشته تحصیلی و همچنین راهنمایی دقیق تر یادگیرندگان جهت ارتقای یادگیری استفاده نمود.
خلاصه ماشینی:
بررسی رابطه بین سبک های یادگیری و درک متن زبان انگلیسی و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دختر و پسر پایه سوم متوسطه نظری شهرستان بابلسر سيده بتول عبداله زاده چکیده عوامل متعددی از جمله سبک یادگیری می تواند بر جریان یادگیری تاثیر داشته باشد.
پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه بین سبک های یادگیری و درک متن زبان انگلیسی و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان انجام شد.
بنابراین باتوجه به پژوهش های انجام شده تحقیق حاضر قصد دارد به این سوال پاسخ دهد: آیا بین سبک های یادگیری و درک متن زبان انگلیسی و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دختر و پسر پایـه سوم متوسطه نظری شهرستان بابلسر رابطه وجود دارد؟ روش : نوع پژوهش از نوع پس رویدادی یا علی- مقایسه ای می باشد.
نتـایج آزمـون رگرسیون نشان داد که که همبستگی بدست آمده در سطح معنی داری ٠/٠٥ معنی دار است و فرض صفر رد و فرض تحقیق تایید می شود (٠٠٥ سؤال ٣ : آیا بین میانگین های سبک های شناختی ویتکین دانش آموزان در رشته هـای نظـری تفـاوت وجـود دارد؟ این فرضیه توسط آزمون تحلیل واریانس (ANOVA) انجام میشود.
بحث و نتیجه گیری به طور کلی هدف این پژوهش بررسی رابطه بین سبک های شناختی وابسته به زمینه - نابسته به زمینه دانش آموزان سال سـوم متوسطه نظری با مهارت درک متن انگلیسی بود .
Field dependence-independence cognitive style and academic achievement: A review of research and theory: European journal of psychology of education, 2, 227-251.