چکیده:
در چشمانداز پایداری، مهمترین سرمایه کشورها، سرمایههای انسانی هستند. بنابراین داناسازی و باتبع تواناسازی انسانها از اعم رسالت هاست. در این بین آموزش عالی از این جهت که رسالت تولید علم، ترویج دانش و آموزش و پرورش منابع انسانی مورد نیاز بخشهای مختلف جامعۀ را بر عهده دارد، از جایگاه ویژهای در دستیابی به توسعه پایدار برخوردار میباشد. در این مطالعه توصیفی-تحلیلی که با هدف ترسیم الگویی مفهومی برای دانشگاه پایدار انجام شد، ادبیات پایداری در آموزش عالی و فعالیتهای موجود جهانی درباره تلفیق پایداری در دانشگاهها بررسی و تحلیل گردید و بر این اساس الگوی اولیه، طراحی و در اختیار تنی چند از صاحب نظران آموزش عالی قرار گرفت. نظرات صاحب نظران در مورد الگو، لحاظ و در نهایت الگوی مفهومی دانشگاه پایدار با تاکید بر سه اصل اساسی تفکر سامانهای (سیستمی)، برنامه ریزی مشارکتی و توسعه پایدار ترسیم شد. از مهمترین بخشهای الگو تشکیل کمیته پایداری در دانشگاهها برای برنامه ریزی و اجرای برنامههای تلفیق پایداری در ابعاد آموزش، پژوهش و برونرسی دانشگاهی است. امید میرود این الگو به توسعه آموزش عالی در جهت پایداری اقتدار علمی کشور کمک کند.
In sustainability vision, the most important capital of countries is human capitals. Therefore higher education as a promoter of human capital, and producer of knowledge, has a crucial responsibility in this regard and entitled a special place in achieving sustainable development. The purpose of this descriptive analytical study was to design a conceptual model for sustainable university. To achieve the purpose, the literature of sustainability in higher education, and the most popular activities, around the world, for integrating sustainability into all functions of universities were reviewed. Based on this review, the elementary model was designed. This model was revised by certain higher education experts. Eventually, the model of sustainable university was designed based on the principles of systems thinking, participatory planning, and sustainable development. Finally, the required changes in teaching learning process were explained to create a base for new academic culture. The formation of Sustainability Committee in universities to plan for integrating sustainability into education, research, and outreach is the most important part of the model. It is hoped that the designed model could help to develop higher education, on course of scientific power sustainability of the country.