چکیده:
انسان علاقهمند به کشف ناشناختههاست، میخواهد بداند در پی حوادث و پدیدههای جهان چه نیرویی و چه عواملی قرار دارد، میخواهد بداند ماهیت اشیاء و پدیدهها و ویژگیهایها آن چیسـت و روابـطها آن با یکدیگر چگونه است؛ همچنین تفکر خلاق به طور بالقوه و به نحو فطری در انسـان بـه ودیعـه نهاده شده و از طرفی یکـی از اهـداف پژوهشسـراهای دانـش آمـوزی تقویـت حـلّ خـلاق مسـئله در دانشآموزان است و مقالۀ حاضر مقایسۀ فرایند حل خلاق مسئله را در بین دانشآموزان دورة متوسـطۀ عضو و غیرعضو پژوهشسراها مورد بررسی قرار داده است. این پژوهش از نوع تحقیقات نیمـه تجربـی (شبه تجربی) و روش آن آزمایشی است. (طرح آزمون مقدماتی و نهایی با گروه شاهد و بدون اسـتفاده از گزینش تصادفی) و ابزار جمعآوری دادهها پرسشنامه فراینـد حـل خـلاق مسـئله اسـت و سـرانجام براساس محاسبات از طریق تحلیل کواریانس میانگین نمرات حل خلاق مسـئله در بـین دانـش آمـوزان گروه آزمایش و شاهد تفاوت معنیدار است که حکایـت از تـاثیر برنامـه هـا و فعالیـت هـای پژوهشـی پژوهشسراها بر فرایند حل خلاق مسئله در بین دانشآمـوزان عضـو پژوهشسـراها دارد؛ زیـرا مقایسـۀ میانگینها نشان میدهد که نمرات گروه آزمایش بالاتر از گروه شاهد است؛ در نتیجه، لازم است نسبت به تقویت پژوهشسراهای دانشآموزی برای نیل به اهداف خود تلاش بیشتری صورت گیرد.
خلاصه ماشینی:
(طرح آزمون مقدماتی و نهایی با گروه شاهد و بدون اسـتفاده از گزینش تصادفی ) و ابزار جمع آوری داده ها پرسشنامه فراینـد حـل خـلاق مسـئله اسـت و سـرانجام براساس محاسبات از طریق تحلیل کواریانس میانگین نمرات حل خلاق مسـئله در بـین دانـش آمـوزان گروه آزمایش و شاهد تفاوت معنی دار است که حکایـت از تـأثیر برنامـه هـا و فعالیـت هـای پژوهشـی پژوهشسراها بر فرایند حل خلاق مسئله در بین دانش آمـوزان عضـو پژوهشسـراها دارد؛ زیـرا مقایسـۀ میانگین ها نشان می دهد که نمرات گروه آزمایش بالاتر از گروه شاهد است ؛ در نتیجه ، لازم است نسبت به تقویت پژوهشسراهای دانش آموزی برای نیل به اهداف خود تلاش بیشتری صورت گیرد.
(به تصویر صفحه مراجعه شود) در آزمون های تحلیل چند متغیره چون همـه p- مقـدارهای (معنـی داری ) محاسـبه شده برابر با ٠/٠٠١ و کوچک تر از سـطح معنـی داری ٠٠٥هسـتند؛ بنـابراین ، در این سطح فرض H٠ رد می شود واین بدان معنی است کـه برنامـه هـا و فعالیـت هـای پژوهشی پژوهشسراهای دانش آموزی حداقل بر یکی از مؤلفه هـای حـل خـلاق مسـئله (تصمیم گیری ، ابتکار، انعطاف پذیری و استقلال ) تأثیر معنـی داری دارد.
Paul Torrance: About Creativity Journal Ecucational Psychology Review, 10, 441-452 Toru.
A new paradigm for creative problem solving.