چکیده:
هدف مقاله حاضر,ء بررسی تاثیر فضای کارآفرینی ایجادشده از سوی دانشگاه آزاد بر تمایل دانشجویان
کشاورزی نسبت به راه اندازی کسب و کارهای خحلاق است. جامعة آماری تحقیق, دانشجویان کشاورزی
دانشگاه آزاد ایلام بودند (۳۲۰) که ۱۶۹ نفر آنان از طریقی جدول بارتلت به روش نمونهگیری تصادفی
انتخاب شدند. بر اساس نتایج» تمایل کارآفرینانه دانشجویان در حد متوسطی برآورد شد. مهمترین حمایت-
های دانشگاه از دیدگاه فراگیران» ارائة دروس مربوط به کارآفرینی» جلب اعتبارء بازاریابی یا جلب مشتری,»
تامین حمایت مالی مورد نیاز فراگیران در راهاندازی یک کسب و کار جدید و حفظ و گسترش آن بود. موارد
اخیر به علاوه برگزاری بازدیدهای علمی از کسب و کارهای کارآفرینانه و دعوت از کارآفرینان موفق؛
کمترین میزان توجه را در دانشگاه از دیدگاه دانشجویان به خود اختصاص داده بودند. با این حال دانشگاه
بیشترین حمایت خود را بر ارائه دروس مربوط به کارآفرینی در سرفصلهای آموزشی متمرکز کرده است.
نتایج مدلسازی نشان داد که حمایتهای کارآفرینانه دانشگاه از طریق نگرش نسبت به کارآفرینی و مهارت-
های عمومی اثر غیر مستقیم معنیداری بر تمایل دانشجویان به راهاندازی کسب و کار دارد. یافتههای مطالعه
حاضر میتواند دستاوردهایی برای نظام آموزش عالی کشاورزی داشته باشد. بدین صورتء راهکارهایی به
منظور ایجاد یک فضای کارآفرینی مساعد برای تقویت زمینة راهاندازی کسب و کارهای خلاق از سوی
دانشجویان کشاورزی» پیشنهاد شد.
خلاصه ماشینی:
فضای درونی مشتمل بر حیطه ٔ گسترده ای از عوامل مختلف از جمله نگرش درونی فـرد نسـبت بـه کـارآفرینی ، بـاور بـه خودکارآمـدی و مهارت های عمومی کارآفرینانه وی بوده و فضای بیرونی شـامل عـواملی اسـت کـه در محیط اطراف فرد، او را تحت تأثیر قرار می دهنـد؛ از جملـه حمایـت هـای کارآفرینانـه ٔ دانشگاه و هنجارهای ذهنی شکل گرفته در محیط پیرامونی .
Jerusalem & Schwarzer, 1992; Stajkovic & Luthans, 1998 خودکارآمدی یکی از عوامل انگیزشی کارآفرینان است ؛ بنابراین ، می توان انتظـار داشـت که فردی با باور به خودکارآمدی بیشتر، برای کارآفرین شدن و راه اندازی یک کسـب و کار جدید (رفتار کارآفرینانه ) انگیزٔە بیشتر و در نتیجه تمایل پایدارتری را شکل خواهـد ٢ داد.
Pezeshkirad etal, 2005; Groot & Van Den Brink, 2000; Moreau& Leathwood, 2006; McQuaid, 2006 & Leathwood, 2006; McQuaid, 2006 هنجارهای ذهنی به عنوان یک عامل از فضای بیرونی که تمایل فـرد را تحـت تـأثیر قرار می دهد، منعکس کننده ٔ فشار اجتماعی است که شخص آن را برای انجـام دادن یـک رفتار خاص ، احساس می کند؛ یعنی شخص در رفتارش گروهی را به عنـوان مرجـع در نظر می گیرد و سعی می کند رفتار خود را با نیاز های آنان تنظیم کنـد.
(Rostami etal, 2011) این در حالی است که حمایت دانشگاه از کارآفرینی و هنجارهای ذهنی هـیچ گونـه اثر مستقیم و معنی داری را بر متغیر وابسته ٔ تمایل کارآفرینانه ٔ دانشجویان نداشته اند.
Assessing risk perception, self-efficacy, and entrepreneurial attitudes and intentions: Implications for entrepreneurship education.