چکیده:
مطالعه حاضر در راستای مطالعه نقش تکنولوژی مالی روی پیش بینی انتشار ویروس کرونا در محیط بانکی از نظر مصرف کنندگان خدمات بانکی انجام شد. در این راستا دادهها از طریق پرسشنامه های آنلاین جمعآوری و ابتدا روایی و پایایی دادهها بررسی و سپس به برآورد مدل معادله ساختاری اقدام شد. مطابق نتایج دو متغیر شناخت تکنولوژی مالی پس از انتشار ویروس کرونا و استراتژی بحران مالی دولت پس از انتشار ویروس کرونا تاثیر مثبت و معنی داری روی انتشار ویروس کرونا در محیط بانکی از نظر مصرف کنندگان خدمات بانکی دارد. بنابراین با افزایش این دو متغیر پیش بینی افراد از وجود ویروس کرونا در محیط ارائه خدمات حضوری بانکی افزایش یافته و احتمال مراجعه حضوری آنها کاهش می یابد. از این رو توصیه می گردد سازمانهای متولی و به خصوص بانکها و موسسات مالی آگاهی و شناخت افراد را نسبت به تکنولوژیهای مالی افزایش دهند. دولت نیز با اتخاذ تدابیر مناسب در راستای جلوگیری از ابتلای افراد به این بیماری زمینه بکارگیری بیشتر تکنولوژیهای مالی را فراهم سازد.
خلاصه ماشینی:
در اين راستا توجه ويژه اي به مراکز مالي از جمله بانک - ها صورت گرفته است ، از آن جمله مطالعه محمد فام و همکاران (١٣٩٩) وجود ريسک بـالاي ابـتلا به بيماري کوويد ١٩ در محيط بانکي را تأييد نموده اند.
Middle East and North Africa (به تصویر صفحه رجوع شود)نمودار (١)- درصد کمپانيهاي تکنولوژي مالي با و بدون بودجه در مناطق مختلف جهان منبع : پايواشچنکو و همکاران ١ (٢٠١٨) بر اساس داده هاي مرکز آمار ايران حجم تجارت الکترونيـک ايـران در سـال ١٣٩٦ برابـر بـا ١١ درصد توليد ناخالص داخلي بوده و بر اساس داده هاي بانک جهاني اين ميزان برابر بـا ١٠/٦١ درصـد بوده است (وزارت صنعت ، معدن و تجارت ، ١٣٩٧).
مزاياي کاربرد نوآوري ديجيتال در بانکداري براي مشتريان براي بانک ها صرفه جويي در وقت براي انجام معاملات کاهش هزينه فرآيندهاي عملياتي و مشتريهاي شبانه روزي ارائه معاملات آنلاين با ارزهاي مختلف در زمان راحت صرفه جويي در وقت جهت جمع آوري داده ها و ارزيابي مشتريان ساده سازي استفاده از خدمات بانکي با کاهش سهم معاملات تبديل مدل هاي تجاري نقدي و افزايش ميزان پرداخت هاي الکترونيکي امکان دستيابي به مجموعه اي از خدمات بانکي مختلف با وارد شدن مشتريها در شراکت قيمت پايين در کوتاه مدت با سطح پايين بوروکراسي و مستندات ساده سطح بالايي از رضايت به دليل کيفيت خدمات بانکي وارد شدن شرکت هاي تکنولوژي مالي در مشارکت امکان استفاده از دستگاه موبايل و امضاي بيومتريک براي توسعه طيف خدمات و شبکه کانال هاي جايگزين انجام معاملات مالي سياست قيمت گذاري بهينه براي کاربرد خدمات بانکي افزايش بهره وري و کارايي تجارت منبع : اسلوبودا و همکاران ٢ (٢٠١٨) 1 Torki et al.
علاوه بر مزيت هاي ذکر شده ، تأثير استفاده از تکنولوژي مالي در بخش بانکي روي سـلامتي مشتريان موردي است که پس از همه گيري کوويد ١٩ مورد توجه قرار گرفته اسـت .