چکیده:
هدف پژوهش حاضر پیشبینی مهارتهای اجتماعی فرزندان بر اساس سرمایه اجتماعی خانواده با توجه به نقش واسطهای منشهای اخلاقی والدین بود. جامعه پژوهش شامل کلیه والدین دانشآموزان مقطع ابتدایی شهر یزد بود که در سال تحصیلی 1398-1399 مشغول به تحصیل بودند. حجم نمونه تعداد 400 نفر از والدین بودند که به روش نمونهگیری تصادفی خوشهای (چندمرحلهای) انتخاب شدند و از این تعداد 382 نفر پرسشنامهها را تکمیل نمودند. برای سنجش متغیرهای مورد مطالعه از پرسشنامههای مهارتهای اجتماعی گرشام و الیوت (1990) (SSRS) ، سرمایه اجتماعی خانواده اکبری (1393) (FSCQ) و پرسشنامه منشهای اخلاقی خرمائی و قائمی (1397) (MCQ) استفاده شد. جهت انجام معادلات ساختاری از PLS-SEM استفاده شد. یافتهها نشان داد که مسیر مستقیم سرمایه اجتماعی به منشهای اخلاقی معنیدار است (001/0> p، 23/0=β). مسیر مستقیم سرمایه اجتماعی به مهارتهای اجتماعی معنیدار است (002/0= p، 26/0=β). مسیر مستقیم منشهای اخلاقی به مهارتهای اجتماعی معنیدار است (001/0> p، 25/0=β). مسیر غیرمستقیم سرمایه اجتماعی به مهارتهای اجتماعی با توجه به نقش واسطهای منشهای اخلاقی نیز معنیدار است (045/0= p، 057/0=β). شاخصهای برازش مدل نیز نشان داد که مدل مذکور برازش مناسبی دارد. میتوان نتیجه گرفت که سرمایه اجتماعی خانواده هم بهصورت مستقیم و هم به واسطه منشهای اخلاقی والدین میتواند مهارت اجتماعی فرزندان را پیشبینی کند.
The aim of this study was to predict children's social skills based on family social capital according to the mediating role of parents' moral character. The study population included all parents of elementary school students in Yazd who were studying in the academic year 2019-2020. The sample size was 400 parents who were selected by cluster (multi-stage) random sampling method and 382 of them completed the questionnaires. The social skills rating system (SSRS) , Family social capital questionnaire (FSCQ) (Akbari, 2014) , and Moral character questionnaire (MCQ) (khormaee and Ghaemi,‏ ‏2018) were used to measure the studied variables. PLS-SEM was used to perform structural equations. Results Structural equation analysis showed that direct paths of social capital to moral character are significant (p Model fitness indices also showed that the model has an acceptable fitness. It can be concluded that the family social capital can predict the children's social skills both directly and through parents' moral character.
خلاصه ماشینی:
رويش روان شناسي، سال ١١، شماره ٢، شماره پياپي ٧١، ارديبهشت ١٤٠١ Rooyesh-e-Ravanshenasi Journal(RRJ),11(2), 2022 مهارت هاي اجتماعي فرزندان بر اساس سرمايه اجتماعي خانواده با توجه به نقش واسطه اي منش هاي اخلاقي والدين children's social skills based on family social capital according to the mediating role of parents' moral character عليرضا شريفي ارداني Alireza Sharifi Ardani Ph. D Student.
Parenting Process Model 5 1 Bornstein, Hahn & Haynes 6 1 Moral Character 7 1 Cohen & Morse 8 رويش روان شناسي، سال ١١، شماره ٢، شماره پياپي ٧١، ارديبهشت ١٤٠١ Rooyesh-e-Ravanshenasi Journal(RRJ),11(2), 2022 پژوهشگران ، با مطالعه مهم ترين منابع اخلاقي و مصاحبه با صاحب نظران و دانشجويان اين صفات را استخراج نموده و با انجام پژوهشي هشت نوع منش اخلاقي را شناسايي کردند که شامل : ١-منش آداب گرا/گستاخانه ؛ ٢-منش وظيفه گرا/تساهل گرا؛ ٣-منش پارسايانه /انکار ورزانه ؛ ٤-منش بخشش گرا/ مقابله گرا؛ ٥-منش صداقت گرا/نيرنگ بازانه ؛ ٦-منش تبعيت گرا/طغيان گرا؛ ٧-منش حساسيت گرا/بيتفاوت گرا و ٨- منش استقلال گرا/ وابستگي گرا (تعلق گرا) (خرمائي و قائمي، ١٣٩٧).
8. Cabecinha-Alati, Malikin & Montreuil مهارت هاي اجتماعي فرزندان بر اساس سرمايه اجتماعي خانواده با توجه به نقش واسطه اي منش هاي اخلاقي والدين children's social skills based on family social capital according to the mediating role of parents' moral character روش پژوهش به لحاظ هدف بنيادي و از نوع توصيفي همبستگي به روش مدل يابي معادلات ساختاري است جامعه آماري اين پژوهش شامل کليه والدين دانش آموزان مقطع ابتداي شهر يزد بودند که در سال تحصيلي ١٣٩٨-١٣٩٩ مشغول به تحصيل بودند.