چکیده:
اهداف
در هر نظام آموزشی، پیشرفت تحصیلی مهم ترین شاخص توفیق فعالیت های علمی و آموزشی محسوب می شود و بررسی عوامل موثر بر پیشرفت تحصیلی دانشجویان نزد پژوهشگران علوم تربیتی و روان شناسی از اهمیت خاصی برخوردار است. هدف پژوهش حاضر، بررسی نقش تعلل ورزی، خودتنظیم گری و باورهای فراشناختی در پیش بینی انگیزش پیشرفت تحصیلی دانشجویان بود.
روش ها
این پژوهش، مقطعی- توصیفی و از نوع همبستگی است. جامعه آماری پژوهش را کلیه دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اراک در سال تحصیلی 92-1391 تشکیل دادند که 302 نفر از این افراد به روش نمونه گیری تصادفی منظم و براساس جدول مورگان و کرچسی به عنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند. برای جمع آوری داده ها از مقیاس انگیزش پیشرفت تحصیلی، مقیاس خودتنظیم گری، مقیاس باورهای فراشناختی و مقیاس تعلل ورزی تحصیلی دانشجویان استفاده شد. داده های به دست آمده به کمک نرم افزار SPSS 18 و با استفاده از آزمون های ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون گام به گام مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته ها
بین متغیرهای باورهای فراشناختی، خودتنظیم گری و انگیزش پیشرفت، ارتباط مثبت و معنی داری وجود داشت و ارتباط بین تعلل ورزی و انگیزش پیشرفت، منفی بود (0/01>p). همچنین حدود 18% واریانس مربوط به انگیزش پیشرفت توسط تعلل ورزی، خودتنظیم گری و باورهای فراشناختی تبیین شد.
نتیجه گیری
تعلل ورزی، قوی ترین پیش بین انگیزش پیشرفت تحصیلی محسوب می شود.
Aims
In each educational system، educational achievement is the most important indicator of the success of educational and scientific activities and investigating the effective factors on students’ academic achievement is important to education and psychology researchers particularly. The aim of this study was to investigate the role of procrastination، self-regulation and metacognitive beliefs in predicting academic achievement motivation of students.
Methods
This study is cross-sectional and correlation type. The study was done on all students of Arak University of Medical Sciences in 2012-13. 302 subjects were selected based on systematic random sampling method according to Morgan and Krejcie table. Academic achievement motivation scale، self-regulation scale، metacognitive beliefs scale and procrastination academic students’ scale (PASS) were used to collect data. Data were analyzed by the SPSS 18 software using Pearson Correlation coefficient and stepwise regression analysis.
Findings
There was a positive and significant correlation between metacognitive beliefs، self-regulation and achievement motivation and there was a negative correlation between procrastination and achievement motivation (p<0. 01). In addition، about 18% of the variance in achievement motivation by procrastination، self-regulation and metacognitive beliefs were explained.
Conclusion
Procrastination is the strongest predictor of academic achievement motivation.