چکیده:
در بیشتر کشورها، بخش عمدهای از منابع درآمدی دولت، از طریق مالیات تامین میشود. سهم مالیات از کل درآمدهای عمومی در میان کشورها، متفاوت است و میزان آن بستگی به سطح توسعه و ساختار اقتصادی آنها دارد. در این راستا راهکارهای کاربردی افزایش دریافت مالیات و کاهش هزینههای وصول آن از جمله مهمترین و کلیدیترین موضوعاتی است که دولتها را درگیر خود نموده است. طی سالهای گذشته به منظور توسعه و ایجاد فرهنگ مالیاتی مطلوب یک سری فعالیتهای تبلیغاتی رسانهای انجام پذیرفت. در این تحقیق سعی بر آن شد تاثیرگذاری این فعالیتهای تبلیغاتی که به عنوان شاخصی برای بهبود این فعالیتها میباشد مورد بررسی قرار گیرد. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش به دلیل اینکه به وضعیت آنچه رخ داده است توجه دارد، توصیفی و چون از روش پرسشنامهای استفاده مینماید پیمایشی و روش گردآوری اطلاعات نیز میدانی میباشد. جامعه آماری این تحقیق شامل کلیه مشاغل مشمول بند (ج) قانون مالیاتهای مستقیم در شهرستان شهرکرد میباشد که تعداد آنها 6300 نفر برآورد شده و با استفاده از فرمول کوکران تعداد 362 نفر به روش نمونهگیری تصادفی به عنوان نمونه انتخاب شد. نتایج تحقیق نشان میدهد که به غیر از حیطه پرداخت به موقع مالیات که تاثیر تبلیغات در آن در حد متوسط بود در زمینههایی چون افزایش آگاهی مردم از قوانین و جرایم مالیاتی و نحوه هزینه کردن آن، گسترش فرهنگ مالیاتی و افزایش احساس عدالت مالیاتی این تاثیر کمتر از متوسط ارزیابی گردید.
In many countries the main part of government revenue resources is raised by tax. Among countries tax share of total public revenues is different and it depends on development level and economic structure. So، governments have focused on practical solutions such as increasing tax collection and decreasing costs of tax collections as the most important issues. During previous years a series of media advertising activities have been done to develop and create desirable tax culture. This paper has attempted to review advertising activities’ impact as an index of improving tax related activities. This research is applied and descriptive and it uses questionnaire as an instrument for collecting data، so it is a kind of survey and field study. The statistical population includes all businesses subject to paragraph (c) of Direct Tax Act in Shahrekord in 1390 which is estimated 6300 and the random sample has been selected as 362 by Cochran formula. The reliability of questionnaire is 0. 95 and data was analysed by SPSS19. The results have indicated that advertisement has average impact on tax payment and on fields like public awareness of tax laws، sanctions and the way to spend it، tax culture expansion and tax justice promotion، the impact is less than average level.