چکیده:
امروزه بیش از هر زمان دیگری لزوم توجه به دروس مرتبط با آموزش تاریخ در ابعاد مختلف آموزشی و پرورشی بیشاز پیش احساس میشود. در این بین، گرایش به استفاده از سناریوهای مختلف در روشهای تدریس بهعنوان امری ضروری و اجتنابناپذیر میباشد. برخلاف روشهای سنّتی تدریس تاریخ، در روشهای تأملمحور که با محوریت مباحثه شکل میپذیرد، اطلاعات به صورت مستقیم انتقال داده نمیشوند، بلکه افراد طی مراحلی به تفکّر واداشته شده و در هر مرحله از آموزش به کشف مسئله یا حل مشکل هدایت میشوند. در این راستا نظریات بازسازی اجتماعی در آموزش با تأکید بر لزوم اصلاح و توسعه زندگی اجتماعی با تکیه بر فضایی باز مشارکتی و آزادانه نظرات و عقاید خود را مطرح میسازد تا اقدام به شکلگیری و بسط تفکّر انتقادی در دانشآموزان نماید. در پاسخ به سؤال مقاله که نقش آموزش مباحثه محور تاریخ در رشد تفکّر انتقادی بر اساس مؤلفههای موجود در نظریات بازسازی چیست، صحت فرضیه تأثیرات به کاربردن روش تدریس مباحثه محور دروس تاریخی در رشد تفکّر انتقادی دانشآموزان بر اساس مؤلفههای نظریات بازسازیگرایی اجتماعی مورد تایید قرار میگیرد. بر این اساس یاقته مقاله با استفاده از روش توصیفی از نوع کیفی، تحلیلی و با استمداد از نمونهگیری هدفمند در بهرهگیری از نظرات خبرگان و اساتید حوزه تاریخ و علوم اجتماعی در قالب جامعه آماری نخبگانی نشان میدهد که تدریس مباحثه محور دروس تاریخی، در افزایش تفکّر انتقادی دانشآموزان بر اساس مؤلفههای نظریات بازسازی نقش مهمی را ایفا مینماید.
Today, more than ever, there is a need to pay more attention to the courses related to the teaching of history in various educational dimensions. Meanwhile, the tendency to use different scenarios in teaching methods is necessary and inevitable. unlike traditional methods of teaching history, in reflection-based methods that are formed with the focus on discussion, information is not transmitted directly, but people are forced to think through stages and at each stage of education to Problem discovery or problem solving are guided. In this regard, theories of social reconstruction in education, emphasizing the need to reform and develop social life by relying on an open participatory space and freely express their views and ideas to form and develop critical thinking in students. In response to the article's question about the role of history-based teaching education in the development of critical thinking based on the components of reconstruction theories, the validity of the hypothesis of the effects of using the discussion-based teaching method of historical courses on the development of students' critical thinking based on the components of social Reconstructionist theories is confirmed. The components of social Reconstructionist theories are endorsed. Based on this, the article is presented using a qualitative, analytical descriptive method And with the help of purposeful sampling in using the opinions of experts and professors in the field of history and social sciences in the form of an elite statistical community It shows that the discussion-oriented teaching of historical lessons plays an important role in increasing students' critical thinking based on the components of reconstruction theories.
خلاصه ماشینی:
بر اين اساس ياقته مقاله با استفاده از روش توصيفي از نوع کيفي، تحليلي و با استمداد از نمونه گيري هدفمند در بهره گيري از نظرات خبرگان و اساتيد حوزه تاريخ و علوم اجتماعي در قالب جامعه آماري نخبگاني نشان ميدهد که تدريس مباحثه محور دروس تاريخي، در افزايش تفکر انتقادي دانش آموزان بر اساس مؤلفه هاي نظريات بازسازي نقش مهمي را ايفا مينمايد.
پرسش اصلي اين پژوهش تبيين دلايل استفاده از روش تدريس مباحثه محور تاريخ براي رشد تفکر انتقادي دانش آموزان بر اساس مؤلفه هاي موجود در ديدگاه هاي انديشمندان نظريه هاي بازسازيگرايي ميباشد.
ساختاري: تصور غلط اکثريت متخصصين آموزشي و برنامه ريزي درسي از دروس تاريخي، همواره يکي از چالش - هاي بسيار مهم در نظام آموزشي ايران بوده است ، به اين دليل که بسياري از مديران و برنامه ريزان آموزشي براي علم تاريخ ارزش و اهميت چنداني در جهت تعليم و تربيت دانش آموزان متصور نبوده و درنتيجه با کاهش ساعات آموزشي يا محول کردن مقوله تدريس اين علم به معلمان ديگر رشته ها، دانش آموزان را از بهره بردن از ابعاد مختلف اين علم محروم ميکنند.
بنابراين ميتوان گفت که آموزش تاريخ در راه رسيدن به تجربيات اجتماعي و درک آن ها ميتواند يکي از عرصه هاي مؤثر در اين زمينه باشد و همچنين درگير شدن عميق دانش آموزان با مطالب تاريخي و تحليل آن ها در رشد تفکر انتقادي نسبت به وقايع سياسي، اجتماعي، مذهبي و...