چکیده:
امروزه در سازمانها به شیوهها و روشهای آموزش توجه خاص میشود. به صورتی که اغلب عدم دستیابی به اهداف آموزش ناشی از ضعف فرایند آموزش، شیوهها، روشها و فنون آموزشی است. بنابراین از روشهایی باید در دورههای آموزشی استفاده کرد که بتواند ضمن برطرف کردن مشکلات کاری کارکنان، آنان را برای انجام فعالیتها و مسئولیتها آماده کند و به طور کلی اثربخشی آموزش را در بر داشته باشد. به این دلیل تحقیق حاضر با هدف مقایسه روشهای آموزش کارکنان در شرکت پالایش نفت اصفهان با روش پیمایشی به مرحله اجرا در آمده است. جامعهی آماری تحقیق را کلیهی کارکنان شرکت پالایش نفت اصفهان تشکیل دادهاند که از بین آنها با استفاده از جدول نمونهگیری کوهن و همکاران (2000) و به روش تصادفی طبقه بندی شده، 285 نفر برای شرکت در پژوهش حاضر انتخاب شدند. 285 پرسشنامه توزیع شد و 211 پرسشنامه بازگردانده شد. ابزار پژوهش حاضر، پرسشنامه محقق ساخته بود و روایی سازهی پرسشنامه با استفاده از تحلیل عاملی اکتشافی و پایایی آن بواسطهی ضریب آلفای کرونباخ (0/96) اسپیرمن براون و گاتمن مورد تایید واقع شد. دادههای حاصل از پرسشنامههای پژوهش در دو سطح آمار توصیفی و آمار استنباطی مورد تحلیل قرار گرفت. نتایج آزمون t تک متغیره نشان داد که هر چهار روش آموزش سخنرانی، سمینار، آموزش ضمن کار، آموزش در موسسات خارج از سازمان بیشتر از سطح متوسط بر میزان یادگیری تاثیر داشته است (0/05≥p) و نتایج حاصل از آزمون فریدمن بیانگر این بود که روش آموزش ضمن کار بالاترین مطلوبیت و روش سخنرانی کمترین مطلوبیت را از نظر کارکنان داشته است. همچنین بر اساس نتایج حاصل از این آزمون در روش سخنرانی، سمینار، آموزش ضمن کار و آموزش در موسسات خارج از سازمان، مولفههای مدرس، محتوا و مکان برگزاری دوره به ترتیب بیشترین اثربخشی را در یادگیری کارکنان داشته است. نتایج آزمون خی دو، نشان داد که بین میانگین رتبه روشهای آموزشی براساس ویژگیهای جمعیت شناختی تفاوت معناداری (0/05≥p) وجود دارد.
Today, organizations are paying particular attention to the ways and methods of teaching. If that is often not the result of poor training objectives training process, ways, methods and training techniques. Therefore, methods that can be used in training while working problems, to prepare them for activities and responsibilities, and the overall is over effectiveness of the training. The present study was carried out to survey the methods of training with the carried periods on in the Esfahan refined Oil Company in 2012.The statistical population of the study included all the employees working at Isfahan oil Refinery Company from whom 285 were selected to take part in the study through Cohen, Manion & Morrison (2000( Stratified random sampling. 285 questionnaires were distributed and 211 were returned. The research instrument of the current study was the researcher-made questionnaire and the construct validity of the questionnaires was confirmed through exploratory factor analysis and so did its reliability via Spearman Brown and Gattman's Cronbach Alpha coefficient (0.96). The data from research questions were analyzed at two descriptive and inferential statistics. The results of Mono-variable t-test indicated that each four lecturing, seminar, on the job training and out of organization teaching methods have affected on the degree of learning more than the average level and the results of Friedman test stated that on the job training method has had the highest fitness and lecturing method has had the lowest fitness according to the employees' viewpoint. Further, based on the results of this test, in lecturing, seminar, on the job training, out of organization institutions methods, the constituents of teacher, content and the place of sessions implementation, sequentially, have had the highest effectiveness on the employees' learning. The results Ki-2 test showed that there is a significant difference between teaching methods rank According to the demographic features (p≤0.05).