چکیده:
زمینه و هدف: ارزیابی عملکرد و کارایی و شناخت نقاط قوت و ضعف در هر سازمانی بهعنوان یکی از دغدغههای مسئولان آن سازمان میباشد. دانشگاه علوم انتظامی امین نیز با توجه به مأموریت مهم خود در زمینه تربیت و آموزش افسران مورد نیاز ناجا، باید به صورت مستمر به پایش وضعیت خود بپردازد. این پژوهش با هدف ارزیابی عملکرد و کارایی دانشکدههای دانشگاه علوم انتظامی امین به روش تحلیل پوششی دادهها انجام شده است.
روششناسی: نوع پژوهش با توجه به هدف، کاربردی و روش آن از نظر جمعآوری دادهها، توصیفی (تحلیلی) میباشد. روش نمونه گیری، تمام شمار بوده و دادههای مربوط به جامعه آماری که شامل شش دانشکده دانشگاه علوم انتظامی امین میشود، با مطالعه اسناد و مدارک، جمعآوری شده است. مدل ریاضی مورد استفاده نیز، مدل خروجی محور CCR و مدل ترکیبی آن با اندرسون و پیترسون میباشد.
نتیجهگیرى: نتایج به دست آمده نشان میدهد که در روش CCR، تمامی دانشکدهها کارآ بوده، ولی با استفاده از مدل ترکیبی اندرسون _ پیترسون و CCR، دانشکده راهنمایی و رانندگی، دارای بالاترین کارآیی و دانشکده مرز دارای پایینترین کارآیی میباشند. تعداد کتابهای امانت داده شده به اساتید به عنوان نقطه قوت دانشکدهها و تعداد تألیف، ترجمه و انتشار نشریه نیز در اکثر دانشکدهها جزء نقاط ضعف محسوب میشود.
خلاصه ماشینی:
ارزيابي عملکرد و کارايي دانشکدههاي دانشگاه علوم انتظامي امين به روش تحليل پوششي دادهها تاريخ دريافت : ١٣٩٣/٠٧/٢٠ تاريخ دريافت : ١٣٩٣/١٢/١٥ 2 شهامت حسينيان،١ جعفر ملکيپويا از صفحه ١١١ تا ١٣٠ چکيده زمينه و هدف: ارزيابي عملکرد و کارايي و شناخت نقاط قوت و ضعف در هر سازماني به عنوان يکي از دغدغه هاي مسئولان آن سازمان ميباشد.
اين پژوهش با هدف ارزيابي عملکرد و کارايي دانشکدههاي دانشگاه علوم انتظامي امين به روش تحليل پوششي دادهها انجام شده است .
دانشگاه علوم انتظامي امين به عنوان مرکز ثقل آموزشي ناجا، جايگاه خاص و منحصر به فردي در سطح ناجا و همچنين کشور ايفا ميکند، بنابراين ضروري است که اين يگان نيز در راستاي انجام يکي از وظايف مديريتي راهبردي خود، ضمن به ١١٢ کارگيري يک روش علمي مناسب ، به ارزيابي عملکرد واحدهاي آموزشي خود بپردازد.
بررسي وضعيت موجود دانشگاه علوم انتظامي امين نشان ميدهد، تاکنون به جز ارزيابي معمول سالانه کارکنان با تعرفه «ن پ ٢»، هيچگونه ارزيابي علمي عملکرد سازماني مبتني بر مقايسه عملکرد و کارايي دانشکدهها و در نتيجه ، به دست آوردن نقاط قوت و ١١٣ ضعف آنها صورت نگرفته است .
پيشينه تحقيق به عنوان يکي از اولين پژوهش هاي انجام شده در اين حوزه، تاناسوليس ١ (١٩٩٥) مدل CCR خروجي محور تحليل پوششي دادهها را در انگلستان و ولز براي ارزيابي ٤١ واحد از نيروهاي پليس به کار گرفت .
بررسي نتايج فوق نشان ميدهد که مدل تحليل پوششي دادهها (DEA)، توان ارزيابي و رتبه بندي کارايي دانشکدههاي دانشگاه علوم انتظامي امين را دارد.
بررسي نتايج فوق نشان ميدهد که مدل تحليل پوششي دادهها (DEA)، توان ارزيابي و رتبه بندي کارايي دانشکدههاي دانشگاه علوم انتظامي امين را دارد.