چکیده:
هدف از تحقیق حاضر بررسی تاثیر مهارتهای سرپرستی و مدیریت در کارآیی سازمانی مدیران سازمانهای دولتی اردبیل میباشد. از لحاظ هدف تحقیق از نوع کاربردی، از لحاظ روش انجام تحقیق همبستگی میباشند. جامعه آماری این پژوهش کلیه مدیران (ارشد، میانی و پایه) سازمانهای (دارالقرآن اردبیل، اداره اوقاف و اداره فرهنگ و ارشاد، استانداری) شهر اردبیل میباشند که تعداد آنها برابر 106 نفر میباشد. روش مورد استفاده برای نمونهگیری روش تصادفی طبقهای بود. برای تعیین حجم نمونه نیز از جدول مورگان استفاده شده است که طبق این جدول تعداد نمونه آماری برابر بدست 83 آمده است. تحقیق حاضر در دو بخش نظری و عملی انجام شده است. در بخش نظری، اطلاعات لازم با استفاده از روش کتابخانهای و اسنادی بدست آمد و در بخش عملی، برای جمع آوری اطلاعات از روش میدانی و از پرسشنامههای استاندارد مهارتهای سرپرستی و مدیریتی با پایایی 79/0 و کارآیی سازمانی با پایایی 85/0 استفاده گردیده است. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از نرم افزار SPSS و با آزمونهای رگرسیون چندگانه انجام گرفته است. نتایج یافتههای تحقیق حاکی از آن است که ابعاد مهارتهای سرپرستی و مدیریت (مهارت فنی مدیریتی، مهارت انسانی مدیریتی و مهارت ادراکی مدیریتی) بر کارآیی سازمانی کارکنان سازمانهای دولتی تاثیر مثبت معنی داری دارد.
خلاصه ماشینی:
بنابر آنچه بيان شد، در اين پژوهش تلش ميشود ميزان آشنايي مديران سازمانهاي دولتي با مهارتهاي سرپرسـتي و مـديريت را مورد ارزيابي قرار دهيم و نقش آن را در کارآيي سازماني ، به گونهاي منظم و قابل اتکا تشريح و بررسي شود که مهارتهاي سرپرسـتي و مديريت تا چه ميزان ميتواند بر کارآيي سازمان تاثير داشته باشند.
سازمانهاي دولتي ، به عنوان يکي از مهمترين ارکان جامعه، تلش دارد با بهره برداري مؤثر از منابع انساني و سازماني خود در جهت تعالي بيشتر گام بردارد و با تبديل شدن به سازمانهايي دانش محور، از دانش موجود در ساختار، فرايندها و ذخيرهي منابع انساني خود، براي دست يابي به چشـمانـداز مـورد نظر خود بهره ببرد حال سوالي که مطرح مي شود اين است که مهارتهاي سرپرستي و مديريت بر کارآيي سازماني مديران سـازمانهاي دولتي اردبيل چه تأثيري دارد؟ روش شناسي : روش تحقيق : اين پژوهش با توجه به هدف از نوع بنيادي و با توجه به شيوه ي جمع آوري داده ها از نوع توصيفي ـ همبستگي بود که در آن روابط ساختاري متغيرها مورد بررسي قرار گرفت.
جدول ٢: نتايج آزمون کولمگروف- اسميرنوف جهت تعيين نرمال بودن توزيع متغيرهاي تحقيق (به تصویر صفحه مراجعه شود) طبق نتايج جدول )١( و با توجه به اينکه سطح معني داري خطاي آزمون براي سطح اطمينان ٠/٩٥ بيش از ٠/٠٥ است، بنابراين مي - توان گفت که توزيع متغيرهاي مهارتهاي سرپرستي و مديريت و کارآيي سازماني نرمال است و جهت تحليل فرضيات بايد از آزمون پارامتريک )رگرسيون و تي تک( استفاده کرد.