چکیده:
زمینه و هدف: در حال حاضر سازمانهای متولی امنیت اجتماعی از رسانههای مختلفی برای آموزشهای مورد نیاز به افراد جامعه بهره میگیرند که آگاهی از ترجیح رسانهای افراد، در بهرهگیری بهینه از رسانهها تاثیر بسزایی دارد. از این رو پژوهش حاضر با هدف تعیین اولویت رسانهای نوجوانان و جوانان از برنامههای آموزشی-امنیتی پلیس انجام پذیرفت.
روششناسی: روش این پژوهش از نوع ترکیبی است. جامعهی هدف شامل نوجوانان و جوانان شهر همدان در سال 1397 است که در بخش کمی از طریق روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای، 400 نفر و در بخش کیفی نیز با روش نمونهگیری گلولهبرفی، 40 نفر انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها مصاحبه و پرسشنامه محقق ساخته از نوع طیف لیکرت 5 گزینهای است که روایی پرسشنامه با بهرهگیری از نظرات هفت نفر از صاحبنظران حوزه رسانه و آموزش و پایایی آن نیز از طریق محاسبه آلفای کرونباخ 85/0 محاسبه گردید.
یافتهها: یافتهها نشان داد میزان استفاده نوجوانان شهر همدان (میانگین16/3 و01/0p<) و جوانان (میانگین24/3 و01/0p<) از رسانهها بالاتر از حد متوسط است و ترجیح رسانهای آنها برای دریافت برنامههای آموزشی-امنیتی پلیس، ابتدا رسانههای دیداری- شنیداری و بعد از آن به ترتیب: چند حسی، تصویری، شنیداری، و نوشتاری است. همچنین دسترسپذیری، راحتی استفاده، تنوع، به روزبودن، واقعگرایی و تعاملی بودن به ترتیب از مهمترین دلایل ترجیح رسانهای نوجوانان و علاقمندی، عادت رسانهای، جذابیت، خلاقیت، قابلیت اعتماد و باورپذیری به ترتیب از مهمترین دلایل ترجیح رسانهای جوانان برای دریافت برنامههای آموزشی پلیس است.
نتیجهگیری: تمایل نوجوانان و جوانان به رسانههای دیداری-شنیداری به ویژه در قالب دیجیتال بیش از سایر رسانههاست. بنابراین نیروی انتظامی میتواند جهت جذب مخاطب نوجوان و جوان به برنامههای آموزشی خود، ترجیح رسانهای آنها را در انتقال برنامههای آموزشی-امنیتی در نظر گیرد.
Background and objectives: Currently, social security organizations are using a variety of media to educate people about the needs of the community, and being aware of people's media preferences has a major impact on optimal media use. Therefore, the present study aimed at determining the media priority of adolescents and youths in police security-training programs. Methodology: This research has been conducted using mixed method. The target population includes adolescents and young people in Hamedan city in 2018; 400 individuals were selected through cluster sampling in the quantitative phase and 40 individuals were selected through snowball sampling method in the qualitative phase. Data gathering tool was a five-option Likert-scale interview and researcher-made questionnaire. The validity of the questionnaire was calculated using Cronbach's alpha coefficient (0.85). Findings: The findings showed that the rate of using media by adolescents (mean 3.16 and p Results: Adolescents and young people are more interested in audiovisual media, especially digital, than other media. Therefore, the law enforcement can consider their media preference for transmitting security-training programs to attract adolescents and young audiences to their educational programs.
خلاصه ماشینی:
آمارها نشان ميدهد اکثر رسانه هاي نوين ارتباطي در کشورمان حجم بسيار بالايي از کاربران نوجوان و جوان را به خود جذب کرده و از نفوذ گستردهاي در زندگي روزمره اين کاربران برخوردار گشته و عملاً به عنوان جزء جداييناپذير زندگي روزانه آنها بدل شده است ، بنابراين مطالعه ي اولويت هاي رسانه اي نوجوانان و جوانان براي دريافت برنامه هاي آموزشي در حوزه امنيت اجتماعي به نيروي انتظامي به عنوان نهادي که با جامعه و امنيت آن در تمامي ابعادش سروکار دارد کمک مينمايد تا انتقال آموزشهاي خود از طريق رسانه ها به اين قشر از جامعه را با آگاهي از ترجيح رسانه اي آنها انجام 143 دهد؛ چرا که جمع شدن گروه زيادي از جوانان از هر دو جنس در يک فضاي رسانه اي که هويت هاي کاملاً مختلف در آنجا وجود دارد، فضا را براي ارائه آموزشهاي متنوع در جهت کمک به اهداف سازماني پليس مهيا نموده و اگر منتج به هدف گردد باعث کاهش بسياري از پروندههاي ايجاد شده در بدنه ناجا شده و لذا در سالم سازي جامعه کمک شاياني خواهد نمود (صادقيان، ١٣٨٨).
سراجي، شريفي و شريفي (١٣٩٧) در پژوهشي به بررسي رابطه سواد رسانه اي و کاهش آسيب هاي اجتماعي استفاده از رسانه هاي نوين ارتباطي که با کارفرمايي فرماندهي انتظامي استان همدان انجام پذيرفت به اين نتيجه دست يافتند که رابطه معناداي بين ميزان آموزشهاي ارائه شده در قالب سواد رسانه اي (مجازي و واقعي) با ميزان کاهش آسيب هاي اجتماعي رسانه هاي نوين ارتباطي و در نتيجه افزايش امنيت فضاي مجازي وجود دارد و همچنين مشخص گرديد ترجيحات رسانه اي نوجوانان نسبت به جوانان، براي دريافت آموزشهاي امنيتي بيشتر از طريق رسانه هاي تعاملي است .