چکیده:
چکیده زمینه و هدف: با هجوم استانداردهای جهانی و تأکید آنها بر تکنولوژی به یک اولویت بزرگ آموزش، یادگیری آنها امری ضروری است، هدف پژوهش حاضر، سنجش اثربخشی بستههای آموزشی چندرسانهای پلیس بر تغییر نگرش به امنیت اجتماعی در دانشآموزان کلاس دهم متوسطه منطقه 5 شهر تهران میباشد. روششناسی: روش پژوهش نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون و پسآزمون با دو گروه کنترل و آزمایش است. جامعه آماری پژوهش شامل تمامی دانشآموزان کلاس دهم متوسطه منطقه 5 شهر تهران میباشد. نمونه پژوهش به صورت خوشهای چند مرحلهای از بین دانشآموزان مدارس منطقه 5 شهر تهران، در سال تحصیلی 99-1398 مشغول به تحصیل هستند با قرعه یک مدرسه انتخاب و از این مدرسه که دارای 6 کلاس پایه دهم بوده است، تعداد دو کلاس و از هر کلاس تعداد 30 دانشآموز بصورت تصادفی انتخاب و به صورت تصادفی به دو گروه آزمایش (30 نفر ) و کنترل (30 نفر) تقسیم شدند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه نگرش به امنیت اجتماعی و بسته آموزشی چندرسانهای بود. یافتهها: یافتههای روشهای تدریس بر تغییر نگرش به امنیت اجتماعی از نظر بُعد جانی، مقدار F (84/13=f ، 00/0=Sig)، در بُعد مالی مقدار F (89/12=f ، 04/0=Sig) و همچنین در بُعد فرهنگی مقدار F (67/62=f ، 00/0=Sig) است، یعنی بستههای آموزشی چندرسانهای بر تغییر نگرش به امنیت اجتماعی از ابعاد جانی، مالی و فرهنگی تأثیر مثبت و معناداری دارند. نتیجهگیری: نتایج پژوهش نشان میدهد بستههای آموزشی چندرسانهای باعث افزایش مشارکت دانشآموزان در تأمین امنیت و ارتقاء جایگاه پلیس در بین آنها میشود و نگرش جامعه به امنیت اجتماعی را تغییر میدهد. همچنین بستههای آموزشی چندرسانهای سبب تغییر نگرش دانشآموزان در ابعاد جانی، مالی و فرهنگی میگردند. بیشترین تأثیر را بر بُعد فرهنگی امنیت اجتماعی دارند.
Background and objectives: By the influx of the global standards and their emphasis on technology as a major priority of education, their learning is a necessity. The purpose of this study was to evaluate the effectiveness of police multimedia training packages on changing attitudes towards social security among the tenth grade students in the municipal district 5 of Tehran. Methodology: The research method was quasi-experimental with pre-test and post-test with two control and experimental groups. The statistical population of the study consisted of all tenth grade students in municipal district 5 of Tehran city. The sample of the study was selected using a multi-stage cluster sampling method from the students of district 5 schools of Tehran in the academic year of 2019-2020. One school was randomly chosen. One class of that school containing 6 grade-10 classes was chosen and then two classes, each of which containing thirty students were randomly selected from each class and randomly divided into experimental (n = 30) and control (n = 30) groups. The research tool was Social Security Attitude Questionnaire and Multimedia Educational Package. Findings: Findings of teaching methods on changing social security attitudes are as follows: in life dimension F (f = 13.84, Sig = 0.00); in financial dimension F (12.89, Sig = 0.04); and also in the cultural dimension, F (f = 62.67, Sig = 0.00), which means that multimedia education packages have a positive and significant effect on changing social security attitudes from the life, financial and cultural dimensions. Results: The results show that multimedia educational packages increase students' participation in providing security and promoting police status among them, and changes society's attitude toward social security. Multimedia educational packages also change students' attitudes about life, finances and culture. They have the greatest impact on the cultural dimension of social security.
خلاصه ماشینی:
1 تاريخ دريافت : ١٩٠١/١٩/٩٢ تاريخ پذيرش : ١٩٠١/١٤/١٩ عليرضا ب اده ه ١، اه هام علينفص٤، ظميدرضا رضازاده ب هادران 9 از صفحه ٧٧ تا ٠١ چکيده زمينه و هدف : با هجوم استانداردهاي جهاني و تأکيد آنها بر تکنولوژي به يک اولويت بزرگ آموزش ، يادگيري آنها امري ضروري است ، هدف پژوهش حاضر، سنجش اثربخشي بسته هاي آموزشي چندرسانه اي پليس بر تغيير نگرش به امنيت اجتماعي در دانش آموزان کلاس دهم متوسط ه منط قه ٥ شهر تهران ميباشد.
نتيجه گيري: نتايج پژوهش نشان ميدهد بسته هاي آموزشي چندرسانه اي باعث افزايش مشارکت دانش آموزان در تأمين امنيت و ارتقاء جايگاه پليس در بين آنها ميشود و نگرش جامعه به امنيت اجتماعي را تغيير ميدهد.
با توجه به مط الب ط رح شده ، هدف از انجام اين پژوهش بررسي اثربخشي بسته هاي آموزشي چندرسانه اي پليس بر ٨١ نگرش به امنيت اجتماعي در دانش آموزان کلاس دهم متوسط ه منط قه ٥ شهر تهران ميباشد.
به بياني ديگر پژوهشگر به دنبال پاسخ گويي به اين سوال است که آيا بسته هاي آموزشي چندرسانه اي پليس بر نگرش به امنيت اجتماعي در دانش آموزان کلاس دهم متوسط ه منط قه ٥ شهر تهران تأثير دارند؟ مباني نظري و پيشينه تحقيق چندرسانه اي بيان کننده فرآورده يا خدمتي است که در پرتو زبان ديجيتال داده هايي مانند متن ، صدا، ويدئو و ...
بنابراين با توجه به اهميت امنيت اجتماعي ٩٣ دانش آموزان و وظ يفه ي نيروي انتظامي در تأمين آن ، هدف پژوهش بررسي اثربخشي بسته هاي آموزشي چندرسانه اي پليس بر تغيير نگرش به امنيت اجتماعي در دانش آموزان کلاس دهم منط قه ٥ شهر تهران است .