چکیده:
تعالی سازمانی، ساختار مدیریتی است که با تکیه براصول و مفاهیم اساسی و توجه داشتن به معیارهای اصلی مدیریت کیفیت فراگیر و سیستم خودارزیابی زمینه پیشرفت و بهسازی سازمان را فراهم میکند و ابزاری برای سنجش میزان استقرار سیستمها در سازمان و راهنمایی است که مسیر فعالیت مدیران را برای بهبود عملکرد شناسایی و تعیین میکند و همچنین توانمندسازی عبارت است از طراحی و ساخت سازمان به نحوی که افراد ضمن کنترل خود، آمادگی قبول مسئولیتهای بیشتری را نیز داشته باشند. سازمان آموزش و پرورش یکی از مهمترین سازمانهایی است که هر روز پژوهشگران و دانشمندان به فکر راهکارهایی در راستای توانمند کردن منابع انسانی و پیشبرد و تعالی سازمان میباشند و میتوان به طور قطعی گفت که توانمندسازی نیروی انسانی میتواند باعث رشد و تعالی سازمان گردد. این پژوهش به بررسی رابطه الگوی توانمندسازی منابع انسانی و تعالی سازمانی در بین مدارس اداره آموزش و پرورش شهرضا میپردازد. این پژوهش به روش توصیفی– پیمایشی و با ماهیت کاربردی و از لحاظ زمانی مقطعی میباشد که با در نظر گرفتن چارچوب کلی موضوع در سطح مدارس مقطع ابتدایی اداره آموزش و پرورش شهرضا مورد مطالعه قرار گرفته است. جامعه آماری این پژوهش شامل تمامی معلمان مدارس ابتدائی آموزش و پرورش شهرضا میباشد این مطالعه بر روی 200 نفر از افراد مذکور انجام شد. ابزار اندازهگیری این تحقیق، پرسشنامه میباشد که با توجه به موضوع دو پرسشنامه توانمندسازی کارکنان و پرسشنامه تعالی سازمانی تهیه و تنظیم گردید که اعتبار پایایی آن با استفاده از آلفای کرونباخ برابر 86/ 0 برآورد گردیده است. تحلیل دادههای آماری با استفاده از نرم افزار spssانجام گرفته است که با افزایش اثربخشی، فعالیت، هدفمند میشوند و با معناداری، انگیزش درونی کارکنان جلب میشود و شایستگی منجر به عملکرد شغلی بهتر میگردد و با در اختیار قرار دادن قدرت به کارکنان اختیار و مسئولیت در ارتباط و توام با همدیگر شده و توانایی کارکنان افزایش مییابد و همچنین با اعتماد به نفس کارکنان و مولفههای دیگر میتوان به تعالی سازمانی رسید نتایج نشان میدهد که بین توانمندسازی منابع انسانی و تعالی سازمانی رابطه معناداری وجود دارد بنابراین میتوان با ارائه راهکارهایی چون افزایش توانمندی کارکنان عملکرد سازمان را بهبود بخشیدو باعث پیشرفت و تعالی سازمان شد.
خلاصه ماشینی:
تحلیل داده های آماری با استفاده از نرم افزار spssانجام گرفته است که با افزایش اثربخشی، فعالیت، هدفمند می شوند و با معناداری، انگیزش درونی کارکنان جلب می شود و شایستگی منجر به عملکرد شغلی بهتر میگردد و با در اختیار قرار دادن قدرت به کارکنان اختیار و مسئولیت در ارتباط و توأم با همدیگر شده و توانایی کارکنان افزایش مییابد و همچنین با اعتماد به نفس کارکنان و مولفه های دیگر می توان به تعالی سازمانی رسید نتایج نشان میدهد که بین توانمندسازی منابع انسانی و تعالی سازمانی رابطه معناداری وجود دارد بنابراین می توان با ارائه راهکارهایی چون افزایش توانمندی کارکنان عملکرد سازمان را بهبود بخشیدو باعث پیشرفت و تعالی سازمان شد.
با توجه به ارتباط مثبت و مهم بین توانمندسازی منابع انسانی در اداره آموزش و پرورش شهرضا و پیشرفت و تعالی سازمانی، برای تقویت کردن سودمندی، کارکنان باید قدرت اختیار کافی برای حل مسائلی که در طول کار برای آنها پیش میآید را داشته باشند به طوری که آن شغل به خوبی برای آنها شناخته شده باشد و آنها بتوانند به طراحی، پیاده سازی و ارزیابی تلاش هایشان بپردازند.
بنابراین فرضیه فرعی سوم تحقیق مبنی بر اینکه بین قدرت و اختیار کارکنان و تعالی سازمانی در اداره آموزش و پرورش شهرضا ارتباط مثبت و معناداری وجود دارد نیز تایید می شود.
بنابراین فرضیه فرعی چهارم تحقیق مبنی بر اینکه بین اثربخشی شغل کارکنان و تعالی سازمانی در اداره آموزش و پرورش شهرضا ارتباط مثبت و معناداری وجود دارد نیز تایید می شود.