چکیده:
کشفیات و تجربههای زیاد در ابتدای قرن بیستم نشان داد که فیزیک کلاسیک برای به تصویر کشیدن صورت صحیحی از عالم طبیعت کافی نیست و همین نارسائیها منجر شد تا تفکر بشر در مسیر جدیدی از علم فیزیک قرار گیرد. در نگرش جدید فیزیک، نگاه به پدیدههای هستی، نگاه به اجزای جدانشدنی و در کنش و واکنش یک کل هماهنگ است. از سوی دیگر در حکمت متعالیه با توجه به مبانی فلسفی صدرا مانند تشکیک طولی و عرضی، وجود زمان مشترک و... نظامی از عالم طبیعت توصیف شده که با یافته های جدید فیزیک مسانخت بسیار دارد. یکی از بزرگترین نتایج این کاوش آن است که اشیای مادی به صورت متمایز از یکدیگر نیستند، بلکه به-گونهی جداییناپذیر، به محیط پیرامون خود متصل شدهاند و خواص آنها تنها بر حسب ارتباط آنها با کل جهان قابل درک است. این روابط تا فواصل دوردست عالم کبیر و تا ستارگان و کهکشانهای بسیار دور کشانیده می-شود و درنهایت با تلفیق این دو نگرش، وحدت عالم هستی در جهان ماکروسکوپی نمایان میشود. تلفیق دست آوردهای جدید علوم طبیعی با تفکر فلسفی گامی رو به جلو در شناخت بهتر و کاملتری از عالم طبیعت است.
Numerous discoveries and experiments at the beginning of the twentieth century showed that classical physics was not enough to depict the true face of the natural world, and these shortcomings led to human thinking taking a new direction in physics. In the new view of physics, the view of the phenomena of existence is the view of the indivisible components and the action and reaction of a whole. On the other hand, in transcendent wisdom, according to Sadra's philosophical principles such as longitudinal and transverse skepticism, the existence of common time, etc., a system of the natural world has been described that is very similar to the new findings of physics. One of the greatest results of this exploration is that material objects are not distinct from each other, but are inextricably linked to their surroundings, and their properties are only in relation to their relation. Understandable with the whole world. These relationships extend to the distant distances of the vast universe and to distant stars and galaxies, and finally, by combining these two perspectives, the unity of the universe in the macroscopic world is revealed. Combining the new achievements of the natural sciences with philosophical thinking is a step forward in a better and more complete understanding of the natural world.
خلاصه ماشینی:
ارائه ي الگوي وحدت عالم ماده براساس مباني حکمت متعاليه و فيزيک جديد سپيده رضي جعفر شانظري افشين شفيعي چکيده کشفيات و تجربه هاي فراوان در ابتداي قرن بيستم نشان داد که فيزيک کلاسيک براي به تصويرکشيدن صورت صحيحي از عالم طبيعت کافي نيست و همين نارساييها موجب شد که تفکر بشر در مسير جديدي از علم فيزيک قرار گيرد.
يکي از نتايج بزرگ اين کاوش ها در فيزيک معاصر، کشف آن بود که اشياي مادي جوهره هاي متمايزي ندارد، بلکه به گونه اي جداييناپذير، به محيط پيرامون خود متصل شده است و خواص آن ها را تنها برحسب ارتباط دوسويه ي آن ها با اجزاي ديگر جهان ميتوان درک کرد.
بدين ترتيب ، ديگر جهان يک مجموعه ي با اجزاي منفک و جدا از هم نخواهد بود، بلکه به صورت يک بافته ي غامض و پيچيده از رويدادهاي گوناگون و متنوع نمودار ميشود که در آن ، ارتباطات همچون رشته هاي اين بافت ، با يکديگر تلفيق ، ادغام يا مبادله شده است و شناخت از تمامي اين پيچيدگيها و درهم تنيدگيهاست که بافت کل نظام عالم را تعيين ميکند (١٨٥.
, (1975), "On the Intuitive Understanding of Nonlocality as Implied by Quantum Theory", Foundations of Physics, Vol. 5.
5 Vol. Qom: Imam Khomeini Institute of Research and Education.
Tehran: Sadra Islamic Philosophy Foundation.
Investigation and Analysis of Transcendental Theosophy Views and Quantum Physics in the Issue of Causality and uncertainty based on the ideas of Heisenberg and rd Bohm.
Tehran University’s Islamic Philosophy and Theosophy Quarterly.