چکیده:
هدف پژوهش، بررسی نقش تعدیلکنندۀ هویت اخلاقی در تاثیر عملکرد خانواده بر اخلاقی بود. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعۀ آماری، کلیۀ دانشجویان دختر دانشگاه هرمزگان (۲۸۲۴ نفر) در سال ۹۷-۹۸ بود که نمونهای به حجم 338 نفر با استفاده از جدول مورگان انتخاب شد. شرکتکنندگان پژوهش پرسشنامۀ عملکرد خانواده (Epstein, 1983)، هویت اخلاقی (Aquino and Reed, 2002) و رفتار اخلاقی (Luzier, 1993) را تکمیل کردند. مولفههای عملکرد خانواده عبارت بود از: نقشها، همراهی عاطفی، آمیزش عاطفی، عملکرد عمومی، ارتباط، حل مشکل و کنترل رفتار. برای تحلیل دادهها از ضریب همبستگی pearson و مدلیابی معادلات ساختاری استفاده شد و با استفاده از نرمافزارSPSS21 و Amos21 مورد تحلیل قرار گرفت. یافتهها نشان داد، ضرایب مسیر حل مشکل، عملکرد عمومی، آمیزش عاطفی، نقشها و همراهی عاطفی به هویت اخلاقی و ضرایب نقشها، همراهی عاطفی و هویت اخلاقی به رفتار اخلاقی، معنادار بود. همچنین نقشها به رفتار اخلاقی از طریق هویت اخلاقی و همراهی عاطفی به رفتار اخلاقی از طریق هویت اخلاقی، معنادار بود. (p<0/01) تحت تاثیر قرار میدهد. همچنین عملکرد خانواده در حیطههای همراهی عاطفی و نقشها بر هویت اخلاقی و رفتار اخلاقی، به طور مستقیم و غیرمستقیم اثرگذار است.
The aim of study was to evaluate the moderating role of moral identity in the effect of family functioning on moral behavior. The research method was discriptive correlational. The statistical population was female students of Hormozgan University (2824) in the 2019 year that 338 people were selected as sample using the Morgan table. Research participants completed the Questionnaire of Family functioning (Epstein, 1983), Moral Identity (Aquino and Reed, 2002), and Moral Behavior (Luzier, 1993). The subscales of FAD were Roles, Affective Responsiveness, Affective Involvement, General Functioning, Communication, Problem Solving and Behavior Control. Pearson correlation coefficient and structural equation modeling were used for data analysis. analyses were performed using SPSS21 and Amos21 software. Findings showed there were significant relationships between problem solving, general functioning, affective involvement, roles & affective responsiveness to moral identity and roles, affective responsiveness and moral identity to moral behavior. there were significant relationships between roles and moral behavior mediated by moral identity and between affective responsiveness and moral behavior mediated by moral identity. it can be conclude, moral identity can influence the relationship between family function and moral behavior (p<0/01). family functioning components (affective responsiveness and roles) affected on moral identity and moral behavior, directly and indirectly.
خلاصه ماشینی:
براساس یافتهها میتوان دریافت که هویت اخلاقی رابطۀ عملکرد خانواده و رفتار اخلاقی را (۰۱/۰p واژههای کلیدی: عملکرد خانواده، هویت اخلاقی، رفتار اخلاقی، دانشجویان دختر Determining The Mediating Role of Moral Identity in the effect of Family Function on Moral Behavior in Female Students of hormozgan Univercity Elham Kohiyanafzal Dehkordi, M.
یکی از مسائل مورد بررسی در این پژوهش، مطالعۀ نقش واسطهای هویت اخلاقی (moral identity) در رابطۀ بین عملکرد خانواده و رفتار اخلاقی است.
Glenn, Koleva, Iyer, Graham, & Ditto (2010) دریافتند که بین افراد با اختلال جامعهستیزی –رفتار غیراخلاقی- و هویت اخلاقی پایین رابطۀ مثبتی وجود دارد و افراد با اختلال جامعهستیزی شاید به این علت به شکل غیر اخلاقی رفتار میکنند که هویت شخصیشان را به صورت اخلاقی تفسیر نمیکنند.
بر این اساس هدف این پژوهش بررسی نقش واسطهای هویت اخلاقی در رابطه بین عملکرد خانواده و رفتار اخلاقی و آزمون مدل زیر است.
ابزار سنجش پرسشنامۀ رفتار اخلاقی Lussier (Lussier's moral behavior questionaire): این پرسشنامه توسط Lussier در سال ۱۹۹۳ تهیه شده است حاوی ۲۰ ماده که در یک مقیاس لیکرت ۴ درجهای (کاملاً اینگونه است، اغلب اینگونه است، گاهی اینگونه است، هیچوقت اینگونه نیست) نمرهگذاری میشود.
پرسشنامۀ هویت اخلاقی آکویینو و رد (Aquino & Reed's moral identity questionaire): این پرسشنامه را Aquino & Reed در سال ۲۰۰۲ ساخته و اعتباریابی کرده است.
بحث و نتیجهگیری این پژوهش در پی بررسی نقش تعدیلکنندۀ هویت اخلاقی در رابطۀ عملکرد خانواده و رفتار اخلاقی در دانشجویان دختر بود.
نتایج نشان داد که هویت اخلاقی در تأثیر بین عملکرد خانواده و مؤلفههای آن با رفتار اخلاقی، نقش میانجی ایفا میکند.