چکیده:
هدف اصلی این پژوهش بررسی تاثیر وضعیت اجتماعی- اقتصادی والدین و محیط آموزشی
خانه بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان با استفاده از رویکرد تحلیلی مسیر است. این مطالعه
یک طرح پژوهشی معطوف به مطالعات پیشین است. نمونه مورد مطالعه 360 نفر از پاسخ
دهندگان با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی طبقه بندی شده از جمعیت دانش آموزان
دبیرستان شهر شهرکرد بود. ابزار گردآوری داده ها، پرسشنامه ی 15 گویه ای با عنوان
« پرسشنامه وضعیت اجتماعی- اقتصادی والدین و محیط آموزش خانه » بر اساس مقیاس ،
رتبه بندی چهارگانه ی ) 4 ( امتیازی بود. برای جمع آوری داده های عملکرد تحصیلی دانش
آموزان ، سه نتیجه ی متوالی امتحانات دانش آموزان مورد استفاده قرار گرفت. برای تعیین
اعتبار داخلی پرسشنامه از آلفای کرونباخ استفاده شد. شاخص اطمینان ابزار 0.68 بود. داده
های جمع آوری شده با استفاده از ضریب همبستگی لحظه ای پیرسون مورد تجزیه و تحلیل
قرار گرفت. همچنین، تجزیه و تحلیل ساختار لحظه ای ( AMOS ) برای تخمین ضرایب
مسیرهایی که اندازه رابطه بین متغیرهای پیش بین و متغیر ملاک را اندازه گیری می کردند
، مورد استفاده قرار گرفت. نتایج نشان داد که بین وضعیت اجتماعی اقتصادی والدین و
پیشرفت تحصیلی دانش آموزان رابطه معنی داری وجود دارد. همچنین بین محیط آموزش
خانه و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان رابطه معنی داری وجود دارد. علاوه بر آن حمایت
کافی والدین و فراهم نمودن امکانات لازم برای آنها ، پیشرفت تحصیلی دانش آموزان را افزایش
می دهد.
خلاصه ماشینی:
بنابراين ، مطالعه حاضر با هدف بررسي تاثير مستقيم و غيرمستقيم وضعيت اجتماعي اقتصادي والدين و محيط آموزشي خانه بر پيشرفت تحصيلي دانش آموزان با استفاده از رويکرد تحليل مسير انجام شده است .
همانگونه که جهت فلش در مدل نشان مي دهد ، وضعيت اجتماعي- اقتصادي والدين تأثير مستقيم بر محيط آموزشي آزمودني و متغير وابسته يعني پيشرفت تحصيلي دانش آموزان دارد.
نمودار مسير در شکل (٢) نشان مي دهد که چگونه وضعيت اجتماعي- اقتصادي والدين و محيط آموزش خانه ، بر سطح پيشرفت تحصيلي دانش آموزان تاثيرگذار است .
(رجوع شود به تصویر صفحه) شکل (٢) مدل رابطه فرضي بين تحصيلات ، شغل ودرآمد والدين ، محيط آموزشي خانه و پيشرفت تحصيلي دانش آموزان نمودار مسير در شکل (٢) نشان مي دهد که تحصيلات ، شغل و درآمد والدين به طور مستقيم يا غير مستقيم بر پيشرفت دانش آموزان تاثير مي گذارند.
هدف پژوهش هدف اصلي اين مطالعه تعيين تاثير وضعيت اجتماعي-اقتصادي والدين و محيط آموزشي خانه بر پيشرفت تحصيلي دانش آموزان با استفاده از رويکرد تحليلي مسير است .
سوالات پژوهش ١)رابطه ي وضعيت اجتماعي- اقتصادي والدين و پيشرفت تحصيلي دانش آموزان چگونه است ؟ ٢)چه نسبتي از پيشرفت تحصيلي دانش آموزان به متغيرهاي پيش بين نسبت داده شده است ؟ ٣)شدت و جهت ضريب همبستگي بين متغيرهاي مدل مسير چيست ؟ مواد و روش ها اين پژوهش بر اساس يک روش علي مقايسه اي يا پس رويدادي است .
يافته هاي اين پژوهش نشان داد که بين محيط آموزش خانه و پيشرفت تحصيلي دانش آموزان رابطه معني داري وجود دارد.
Principles of path analysis: Sociological methodology.