چکیده:
با توجه به روند روبه رشد پدیده اجتماعی فرار دختران و کاهش سن آنها، بررسی دقیق و موشکافانه، علل و پیامدهای فرارشان، به خانوادهها و سیاست گذاران جهت پیشگیری از گسترش این پدیده که خود علل بسیاری از آسیبهای اجتماعی هست کمک موثری میتواند داشته باشد و بخش مهمی از رسالت مددکاران اجتماعی که در بخش پیشگیری میباشد به سهولت انجام گیرد و هزینههای مداخله را هم کاهش دهد. نظر به اهمیت و نقش تعیین کننده کودکان و نوجوانان به عنوان سرمایههای ملی هر جامعه در تامین و بقای آینده آن جامعه در صورت هدر دادن این سرمایهها خسارت جبران ناپذیری بر پیکره آن جامعه وارد میشود و چه بسا در صورت عدم پیشگیری و کنترل پدیده دختران فراری در آینده نزدیک با پدیده زنان خیابانی و روسپیگری روبرو شویم و آینده آنها را در زندان یا مراکز فساد باید جستجو کنیم. همچنین با توجه به نگرش منفی جامعه نسبت به پدیده فرار دختران و خانوادههای ایشان و با توجه به نوع فرهنگی و مذهب و ناپسند بودن این پدیده در جامعه ایران حفظ سلامت دختران و کانون خانواده اهمیت خاصی مییابد.
خلاصه ماشینی:
بنابراین به سختی میتوان گفت که کدام رویکرد جامع، بهتر و یا کامل تر است آنچه که در مبانی نظری بدان پرداخته شد مروری بر مهم ترین نظریاتی بود که در حوزه فرار دختران میتوانند به بررسی علل و پیامدهای فرار بپردازند در حوزه نظریات روانشناسی نظریه روانکاوی و فردیت، فرار را پاسخی به رفتار محدود کننده والدین میداند و علل فرار را ناشی از ناتوانی خانواده در برخورد موثر با فردیت و استقلال جوان میداند نظریههای جامعه شناسی مانند کنترل اجتماعی هیرشی معتقد است که انسانها ذاتا به دنبال کجروی و کج رفتاری هستند و فقط کنترل های قوی اجتماعی و پیوند با عناصر جامعه پذیری است که مانع از کج رفتاری میشود و اگر دختری از منزل فرار میکند به دلیل عدم نظارتهای صحیح می باشد نظریه خرده فرهنگ بر مناطق حاشیه نشین، گنوها و زاغه نشینی تأکید دارد و معتقد است در این مناطق به دلیل فراهم نمودن امکانات زندگی، کمبود امکانات آموزشی برای جامعه پذیری افراد فقدان پیوند اجتماعی بین ساکنین و حضور قومیتهای مختلف با ارزشها و فرهنگ های متفاوت نوع خاصی از شیوه زندگی را پدید میآورد که ممکن است جوانان برای دستیابی به زندگی بهتر قصد ترک آن محیط را در سر بپرورانند و روزی آن را در قالب قرار عملی کشند نظریه هم نشینی ساترلند نیز به یادگیری کج رفتاری در جریان ارتباطات اجتماعی اشاره دارد و معتقد است مردم به نسبت هم نشینی و ارتباطی که با هنجارشکنان دارند کج رفتار میشوند.