چکیده:
سابقه و هدف
شواهد حاکی از آن است که موفقیت تحصیلی نقش مهمی در بهروز نگهداشتن نوآوریهای فرهنگی و علمی ایفا کرده است و متغیرهای مختلفی در موفقیت تحصیلی تاثیر دارد و آن را پیشبینی میکند. ازاینرو، پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه بین ویژگیهای شخصیت با موفقیت تحصیلی دانشجویان رشته دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران با نقش میانجی هوش معنوی انجام گرفته است.
روش کار
این پژوهش از نوع توصیفی-همبستگی است. جامعه آماری پژوهش دانشجویان مقطع دکتری عمومی رشته دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران در سال تحصیلی 96-95 به تعداد 474 نفر بودند که از میان آنان بهطور تصادفی نمونهای به تعداد 214 نفر انتخاب شد. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامه استاندارد بود که برای تعیین روایی آن از روایی محتوایی با استفاده از دیدگاه متخصصان علوم تربیتی بهره گرفته شد. میزان پایایی پرسشنامه با ضریب آلفای کرونباخ برای پرسشنامه هوش معنوی 0/85 و برای پرسشنامه ویژگیهای شخصیت 0/82 به دست آمد. تجزیه و تحلیل دادهها نیز در دو سطح توصیفی و استنباطی انجام شد. در این پژوهش همه موارد اخلاقی رعایت شده است و مولفان مقاله تضاد منافعی گزارش نکردهاند.
یافتهها
نتایج نشان داد اثر مستقیم متغیرهای روانرنجوری (0/29-)، گشودگی (0/35) و وظیفهشناسی (0/38) بر موفقیت تحصیلی معنادار بود (P<0/01). علاوهبراین، نتایج آزمون اثرات غیرمستقیم با استفاده از آزمون میانجی سوبل نیز نشان داد که اندازه اثر غیرمستقیم متغیرهای روانرنجوری (2/22-)، سازگاری (2/90)، گشودگی (2/28) و وظیفهشناسی (3/13) بر موفقیت تحصیلی از طریق متغیر میانجی هوش معنوی در سطح 95 درصد اطمینان، معنادار بود.
نتیجهگیری
بر اساس یافتههای بهدستآمده، برای اینکه موفقیت تحصیلی دانشجویان افزایش یابد، باید به ویژگیهای شخصیت و هوش معنوی آنان توجه شود.