چکیده:
امروزه مادر محاصره ی شگفت انگیز مصرف کالا واشیا مادی قرار گرفته ایم.گرچه پیش از این مصرف کالاهای مختلف در راستای نیازهای اقتصادی بود.اما امروزه افراد از کالاهای مختلف نه برای رفع نیاز خود ،بلکه از آنها برای برتری جویی بردیگران ونشان دادن موفقیت وجایگاه اجتماعی استفاده می کنند .برای رسیدن به این منظورکالاهایی برای مصرف مناسب هستند که بتوان آنها را در معرض دید دیگران قرار دادواز این طریق تحسین دیگران را برانگیخت. مطالعه حاضر با هدف طراحی مدل مصرف نمایشی، سعی در شناخت عوامل موثر بر مصرف نمایشی و توسعه فرایند مصرف نمایشی محصولات در بازار توسط بازاریابان برای پاسخگویی به این نیاز مصرف کنندگان دارد. این پژوهش از نظر هدف بنیادی و از لحاظ روش اکتشافی است و به کمک روش پژوهش کیفی فراترکیب وتحلیل مضمون با انجام دادن مصاحبه های اکتشافی، مشاهده های مشارکتی و مرور مقاله های مرتبط انجام شده است، پس از بررسی های صورت گرفته در حوزه ی مصرف نمایشی و طی مراحل گام به گام تحلیل مضمون، 11 تم اصلی که شامل درگیری ذهنی،جاانداختن،عمومی کردن، احیای مجدد، نیاز به قدرت،تمایز، پرستیژ،توان خرید، ممتیک، پیوند اجتماعی وگروههای مرجع و24تم فرعی معرفی گردید.
Today, we are the mother of the amazing siege of the consumption of goods and material things. Although before, the consumption of various goods was in line with economic needs. To achieve this, there are goods for consumption that can be exposed to the eyes of others and thus arouse the admiration of others. The aim of this study is to design a model of dramatic consumption, try to identify the factors affecting the dramatic consumption and develop the process of dramatic consumption of products in the market by marketers to meet the needs of consumers. This research is fundamental in terms of purpose and in terms of exploratory method and has been done with the help of meta-combined qualitative research method and content analysis by conducting exploratory interviews, participatory observations and reviewing related articles, after studies in the field of consumption. Demonstrative and through step-by-step content analysis, 11 main themes were introduced, including mental engagement, downsizing, generalization, resuscitation, need for power, differentiation, prestige, purchasing power, memetics, social bonding and reference groups, and 24 sub-themes.
خلاصه ماشینی:
اين پژوهش از نظر هدف بنيادي و از لحاظ روش اکتشافي است و به کمک روش پژوهش کيفي فراترکيب وتحليل مضمون با انجام دادن مصاحبه هاي اکتشافي ، مشاهده هاي مشارکتي و مرور مقاله هاي مرتبط انجام شده است ، پس از بررسي هاي صورت گرفته در حوزه ي مصرف نمايشي و طي مراحل گام به گام تحليل مضمون ، ١١ تم اصلي که شامل درگيري ذهني،جاانداختن ،عمومي کردن ، احياي مجدد، نياز به قدرت ،تمايز، پرستيژ،توان خريد، ممتيک ، پيوند اجتماعي وگروههاي مرجع و٢٤تم فرعي معرفي گرديد.
در اين مقاله سعي برآن شده که عوامل موثر برمصرف نمايشي که شاخه ايي از رفتار مصرف کننده است شناسايي و در غالب ارائه مدل آن را تبيين نماييم امروزه يکي از شيوه هاي رايج براي متمايز شدن اقشار و گروههاي اجتماعي از يـک ديگـر،سبک زندگي آنان است .
در اين راستا مديرات بازاريابي مي توانند با شناسايي وبهره جستن ازمصرف نمايشي وعوامل تاثير گذار بر اين فرايند و با درک رفتار مصرف کننده در جهت پاسخگويي به نيازها وخواسته هاي بازاردر غالب محصولات نمايشي ، فروش وسود بالا ايي داشته ومزيت رقابتي کسب نمايند .
چه عوامل و نيروهاي دروني و بيروني در اين مصرف موثرند؟و در نهايت استراتژي هايي که به توسعه اين فرايند کمک ميکنند کدامند؟ اهميت وضرورت تحقيق در عصر فرا رقابتي کنوني شرکت هايي موفق تر هستند که براساس شرايط حاکم بر بازار، وضعيت رقبا و نقاط قوت و ضعف خود، جايگاه مورد نظر خود ر ا در بازار تثبيت کنند و با پيشنهاد ارزش برتر نسبت به رقباي موجود در بازار رضايت بيشتري براي آنها فراهم آورند.