چکیده:
پژوهش حاضر از نوع کاربردی- توسعهای میباشد. از رویکرد کیفی به منظور گردآوری دادهها استفاده شد. به منظور جمعآوری دادههای کیفی با 10 نفر از مدیران، معاونان، کارشناسان و خبرگان شرکت های دانش بنیان مستقر در پارکهای علم و فناوری در محدوده جغرافیایی شهر تهران و اساتید دانشگاه که دارای سابقه تدریس و تالیف در حوزهی کارآفرینی بوده، مصاحبه عمیق از نوع رودررو و حضور در محل کار آنها انجام شد. برای انتخاب نمونه از روش نمونهگیری هدفمند استفاده شد. در این پژوهش از رهیافت پیشنهادی استراوس و کربین در حوزه نظریه داده بنیاد برای تجزیه و تحلیل دادهها استفاده شد. مدل نهایی پژوهش مبتنی بر نتایج نشان داد که کارآفرینی دیجیتالی خود متشکل از سه عامل فرعی میباشد که عبارتند از، بهسازی نوآوری دیجیتالی و تجاریسازی و بخش ICT، آنالیز فرصت و مدیریت منابع. شرایط علی شامل، دانش و مهارت کارآفرینی دیجیتالی، اتخاذ چشم اندازهای بازاریابی، حمایت مالکیت فکری و اشتغالزایی و خلق شغل بوده و پدیده محوری پژوهش در کنار عوامل مداخلهگر(عوامل رقابتی و مشتریان، زیرساخت های قانونی و توسعه فناوری) و عوامل زمینهای (عوامل و شایستگیهای فردی کارآفرینی و عوامل محیطی) راهبردها و استراتژیها را برای مواجهه با پدیده کارآفرینی دیجیتالی را مشخص می کنند. طبق یافتههای این پژوهش، این راهبردها شامل، قابلیتهای پویا، مشتری، بازار و مالی بود. در نهایت اتخاذ این راهبردها با هدف مدیریت نمودن کارآفرینی دیجیتالی در سازمان میتوان پیامدهای مختلفی به همراه داشته باشد که عبارتند از، فروش و سود بالاتر، نوآوری و توسعه خدمات دیجیتالی و ایجاد ارزش افزوده.
. The present study is of applied-developmental type. A qualitative approach was used to collect data. In order to collect qualitative data with 10 managers, deputies, experts and experts of knowledge-based companies located in science and technology parks in the geographical area of Tehran and university professors who have a history of teaching and writing in the field of entrepreneurship , In-depth face-to-face interviews and their presence at work. Purposeful sampling method was used to select the sample. In this study, the proposed approach of Strauss and Carbin in the field of foundation data theory was used to analyze the data. The final model of the research based on the results showed that digital entrepreneurship itself consists of three sub-factors, which are the improvement of digital innovation and commercialization and the ICT sector, opportunity analysis and resource management. Causal conditions include knowledge and skills of digital entrepreneurship, adoption of marketing perspectives, protection of intellectual property and job creation and job creation and the central phenomenon of research along with intervention factors (competitive and customer factors, legal infrastructure and technology development) and Underlying factors (individual entrepreneurial factors and competencies and environmental factors) determine strategies and strategies to deal with the phenomenon of digital entrepreneurship. According to the findings of this study, these strategies included dynamic capabilities, customer, market and financial., the adoption of these strategies with the aim of managing digital entrepreneurship in the organization can have various consequences, including sales and profits, innovation and development of digital and added value.
خلاصه ماشینی:
شرايط علي شامل ، دانش و مهارت کارآفريني ديجيتالي، اتخاذ چشم اندازهاي بازاريابي، حمايت مالکيت فکري و اشتغال زايي و خلق شغل بوده و پديده محوري پژوهش در کنار عوامل مداخله گر(عوامل رقابتي و مشتريان ، زيرساخت هاي قانوني و توسعه فناوري) و عوامل زمينه اي (عوامل و شايستگيهاي فردي کارآفريني و عوامل محيطي) راهبردها و استراتژيها را براي مواجهه با پديده کارآفريني ديجيتالي را مشخص مي کنند.
هواگ و کامپين (٢٠٠٧) کارآفريني ديجيتال را اين گونه تعريف مي کنند:" کارآفريني ديجيتالي(ME) خلق و مالکيت يک شرکت يا سازمان کوچک است که فعاليت هاي آن حداقل يک نوآوري براي بازار کسب و کار رسانه ايجاد کند" (٤ .
١. کدگذاري باز در اين پژوهش براي شکل گيري مدل پارادايمي، با تعدادي از مديران و کارشناسان مطلع و مرتبط با حوزه فن آوري اطلاعات در شرکت هاي دانش بنيان ، مصاحبه شده است .
در اين مدل ، شرايط علي، عوامل الزام آور يا ترغيب کننده و فرايند کارآفريني ديجيتالي در شرکت هاي دانش بنيان تهران نشان داده مي شود.
M “ the influence of employee organizational citizenship Behavior on customer loyalty “ , international journal of Service industry management , Vol. 15 No. 1 , (2004) 24.
Cohen, Aaron & Kol, Yardena(2004) , “ professionalism and organizational citizenship behavior “ an empirical examination among Israeli nurses , journal of managerial psychology , Vol. 19No. 4, 27.
Organizational Citizenship Behavior and Social Loafing: The Role of Personality, Motives, and Contextual Factors.