چکیده:
سالیان طولانی است که آخرین امام شیعیان، مهدی موعود (عج) از نظرها غایباند و امکان بهرهگیری از آموزههای دینی از طریق ایشان به شکل معمول وجود ندارد. از طرف دیگر باید گفت که کودکان در سالهای ابتدائی مدرسه، درک درستی از مباحث دینی ندارند و در فهم آنها دچار مشکل میشوند و سبب ایجاد تصورات غلط در آنها میشود. پژوهش کاربردی حاضر با هدف سنجش طرز تلقی دانشآموزان نسبت به مسئله غیبت و ظهور و شناخت امام زمان (عج) انجام شد و روش تحقیق و ابزار اندازهگیری بهکار برده شده به ترتیب توصیفی ـ زمینهیابی و پرسشنامه است. نتیجه پژوهش آن شد که نیمی از دانشآموزان مورد آزمایش اطلاعاتی محدود درباره شناسنامه حضرت (ارواحنا فداه) دارند و بیش از ۸۰ درصد دانشآموزان نسبت به مسئله علل غیبت اطلاعی ندارند و یا دچار بدفهمی هستند؛ همینطور بیش از ۸۰ درصد دانشآموزان نسبت به اتفاقات پس از ظهور آگاهی دارند که بنابر سن آنها قابل قبول است. نسبت به مسئله وظایف منتظران، شاهد آگاهی نسبی بیش از ۸۵ درصد دانشآموزان هستیم.
خلاصه ماشینی:
بررسی طرز تلقی و میزان شناخت دانشآموزان دختر پایه پنجم و ششم ابتدائی نسبت به امام زمان(عج) و مسئله غیبت و ظهور ایشان(مطالعه موردی: شهرستان فومن) مریم جلالی1 1دانشجوی کارشناسی آموزش ابتدائی، دانشگاه فرهنگیان گیلان چکیده سالیان طولانی است که آخرین امام شیعیان، مهدی موعود (عج) از نظرها غایباند و امکان بهرهگیری از آموزههای دینی از طریق ایشان به شکل معمول وجود ندارد.
پژوهش کاربردی حاضر با هدف سنجش طرز تلقی دانشآموزان نسبت به مسئله غیبت و ظهور و شناخت امام زمان(عج) انجام شد و روش تحقیق و ابزار اندازهگیری بهکار برده شده به ترتیب توصیفی ـ زمینهیابی و پرسشنامه است.
نتیجه پژوهش آن شد که نیمی از دانشآموزان مورد آزمایش اطلاعاتی محدود درباره شناسنامه حضرت(ارواحنا فداه) دارند و بیش از ۸۰ درصد دانشآموزان نسبت به مسئله علل غیبت اطلاعی ندارند و یا دچار بدفهمی هستند؛ همینطور بیش از ۸۰ درصد دانشآموزان نسبت به اتفاقات پس از ظهور آگاهی دارند که بنابر سن آنها قابل قبول است.
با توجه به این مسئله که دانشآموزان یازده تا سیزده ساله که در پایههای پنجم و ششم تحصیل میکنند، بنا بر نظریه گلدمن در دوره اول تفکر مذهبی شخصی قرار دارند و تفکر در این دوره از عینی به سوی انتزاعی حرکت میکند (باهنر، ۱۳۹۹) و از طرف دیگر دروس بیشتری را در کتاب هدیههای آسمان که با محوریت امام زمان(عج) و منتظران ارائه شده، گذراندهاند و نسبت به سایر سنین آشنایی بیشتری در این حوزه دارند، آزمودنیهای پژوهش، دانشآموزان پایه پنجم و ششم ابتدائی هستند و با توجه به دسترسی پژوهشگر، جامعه آماری پژوهش حاضر، دانشآموزان پایه پنجم و ششم ابتدائی مدارس دخترانه استان گیلان میباشند.
چه کار کنیم تا امام زمان(عج) زودتر ظهور کنند؟ جدول ۱، پاسخهای داده شده به سوالات اول تا چهارم را در دانشآموزان پایه پنجم به دست میدهد.