چکیده:
به کارگیری تزیینات در معماری سنتی و بومی ایران همواره جایگاه ویژهای داشته است. از جمله بسترهای درخور توجه جهت ارایه آرایههای تزیینی، خانههای اشخاص متمول و دارای اعتبار اجتماعی و مذهبی است که امروزه با عنوان خانههای تاریخی از آنها یاد میشود. خانه مرحوم حاج میرزا ابراهیم صادقی یکی از خانههای قاجاری شهر اردبیل است که با داشتن شاخصههای هنری دوره قاجار مانند: تزیینات چوبی، نقاشی پشت شیشه، نقاشی دیواری، کتیبه نگاری، تزیینات گچی و آجرکاری در فهرست آثار ملی کشور، ثبت گردیده است. لذا ضرورت پژوهش حاضر شناسایی و تحلیل تزیینات این خانه تاریخی به عنوان مطالعات و بررسیهای نگارندگان که از طریق مشاهدات میدانی، مصاحبه و مطالعات کتابخانهای صورت گرفته؛ حاکی از آن است که آرایهها و تزیینات موجود در خانه صادقی جزو شاخصههای هنر دوره قاجار به شمار میآیند. همچنین با تطبیق تزیینات و آرایهها با دیگر خانههای قاجاری میتوان به وجود نوعی مفهوم و مضمون مشترک در آنها پی برد که نشان میدهد الگوی خاصی از تزیینات در خانههای دوره قاجار حاکم بوده است. دادهها و اطلاعات در این پژوهش کیفی با رویکرد توصیفی تحلیلی [A1] [U2] مورد بررسی قرار گرفتهاند. هدف پژوهش بررسی آرایههای خانه تاریخی صادقی جهت شناسایی الگوی خاصی از تزیینات دوره قاجاری در منطقه شمال غربی است. سوالات پژوهش عبارت است از: تزیینات وابسته به معماری در خانه تاریخی صادقی شامل چه مواردی است و بر چه مضامینی دلالت دارد؟ آیا الگوی خاصی از تزیینات در خانههای قاجاری شهر اردبیل با تاکید بر خانه تاریخی صادقی حاکم است؟ این الگو دربردارنده چه نوع شاخصهایی است؟ به طور کلی میتوان نتیجه گرفت خانههای تاریخی متعلق به بازه زمانی قاجار در شهر اردبیل دارای الگوی تزیینی خاصی است که به صورت انواع نقوش گردان و منحنی و کتیبه نگاری با استفاده از تکنیکهای متنوعی از جمله نقاشی پشت شیشه و قواره بری به اجرا درآمده است. [A1] عنوان شود پژوهش کمی است یا کیفی. [U2] عنوان کیفی قید شد
The use of decorations in iranian traditional and native architecture has always had a special position. Among the noteworthy architectural contexts for presenting decorative arrays, the homes of wealthy individuals with social and religious credit differ in historical periods, which are now referred to as historical homes. Ardebil's Qajar houses are among the historic houses that feature extensive and varied indigenous decorations, contrarily many of these houses have been completely demolished or are being demolished. In the meantime, some of Ardebil province's monuments also have durable wooden decorations such as: grille, lattice window, door- window and so on, but among the most prominent are sash windows. there are many monuments from the historical era of qajar in this province, many of which have sash windows. They are used in various sizes and often in homes. The luxurious and magnificent home of the deceased Haj Mirza Ibrahim Sadeghi is located in the Uc Decan district of Ardabil in the heart of Ardabil's historical context. The monument of Sadeghi's house was built in 1283 AH in accordance with the 1342 SH , which is one of the valuable relics of the Qajar era in the field of residential architecture in Ardabil. one of the Qajar houses of Ardabil city is the house of the deceased Haj Mirza Ebrahim Sadeghi which has artistic features of Qajar period such as: wooden decorations (qavareh bori, mirror decoration, flexure , grille) , glass underpainting, murals, Inscriptions, gypsum decorations (Moqarnas and stringcourse) and brickwork that are listed in the country's National List of Works. Studies of the writers through field observations, interviews, and library studies indicate that the decorations and decorations in Sadeghi's home are among the hallmarks of the Qajar art. Including Affiliated wooden decorations to sash window that follow the current pattern in the Northwest region, meaning that the sash window frame is rectangular in shape and with inscriptions with a dominant geometric knot design. This pattern is common in Qajar houses in Tabriz. The use of qavare bori technique in wooden ornamentation of architecture is common, in the Qajar period and Sadeghi's home was no exception. Given that the history of Sadeghi's house construction dates back to the late Qajar period, new innovations and principles influenced by Western art influence on architectural decorations, such as inspired by European paintings on the wall of Sadeghi's house are such as this. ; Including the pattern of European landscapes, castles, ships and Corent's column. The presence of western themes alongside indigenous arts such as Mogharnas and stringcourse in the decorating of Sadeghi's house indicates the coexistence of Western and Oriental arrays at a temporal and spatial point; in other words, the artist commits himself to performing indigenous decorations with the religious themes of his time, such as Quranic inscriptions are known in Arasi Hall, and on the other hand influenced by Western art, he turns to European style painting in King's Hall. Also, by adapting decorations and arrays to other Qajar houses (whether in Ardabil or otherwise) , can find a common concept and theme in them, indicating that a particular pattern of decorations dominated the Qajar period. The data and information were analyzed using a descriptive-analytic approach. The purpose of this study is to investigate the arrays of Sadeghi Historical House in order to identify a particular pattern of Qajar decorations in the Northwest region and to answer the following questions: The Sadeghi Historical House include what Architectural arrays and ornaments and what are the themes and concepts? Is there a particular pattern of decorations in the Qajar houses in Ardebil with an emphasis on Sadeghi's historic home? What kind of attribute does this template contain?
خلاصه ماشینی:
سال پنجم ( شماره 2 ( پاییز و زمستان 1400 صفحات: 1-17 تاریخ دریافت: 05/08/1400 (( تاریخ پذیرش: 30/10/1400 بررسی آرایههای تزئینی خانههای قاجاری شهر اردبیل (مطالعه موردی: خانه تاریخی حاج میرزا ابراهیم صادقی) مهدی کاظمپور ( استادیار و عضو هیات علمی دانشگاه هنر اسلامی تبریز، تبریز، ایران مریم صلاحی دانشجوی دکترای هنر اسلامی، دانشکده هنر، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران زهرا یاری دانشآموخته کارشناسی ارشد هنرهای اسلامی، دانشگاه هنر اسلامی تبریز، تبریز، ایران چکیده به کارگیری تزیینات در معماری سنتی و بومی ایران همواره جایگاه ویژهای داشته است.
سوالات پژوهش عبارت است از: تزیینات وابسته به معماری در خانه تاریخی صادقی شامل چه مواردی است و بر چه مضامینی دلالت دارد؟ آیا الگوی خاصی از تزیینات در خانههای قاجاری شهر اردبیل با تاکید بر خانه تاریخی صادقی حاکم است؟ این الگو دربردارنده چه نوع شاخصهایی است؟ به طور کلی میتوان نتیجه گرفت خانه های تاریخی متعلق به بازه زمانی قاجار در شهر اردبیل دارای الگوی تزئینی خاصی است که به صورت انواع نقوش گردان و منحنی و کتیبهنگاری با استفاده از تکنیکهای متنوعی از جمله نقاشی پشت شیشه و قوارهبری به اجرا درآمده است.
در خانه تاریخی صادقی کتیبههایی با آیات 255 الی 257 سوره مبارکه «بقره» (آیه الکرسی) در دورتادور دیوار تالار ارسی با خط ثلث و به صورت برجسته به اجرا درآمده است؛ کتیبهها در این مکان از نوع گچی بوده که زمینه خطوط با رنگ آبی پوشش داده شده است(شکل21).