چکیده:
امروزه فساد مالی صاحبان مقام و قدرت درسطح داخلی کشورها و نیز در سطح جهانی، به چالش اساسی در جوامع بشری تبدیل شده است. فساد اداری مالی، پدیدهای است که در دنیای امروز به ویژه در کشورهای در حال توسعه، به عنوان یکی از مهمترین عوامل در سر راه پیشرفت جامعه، مطرح شده است و این پدیده توانسته صدمات جبران ناپذیری را بر روی سرعت حرکت چرخ توسعه جامعه ایجاد کند. حال در این پژوهش بدنبال پاسخ به این سوال هستیم که از چه راهکارهایی میتوان برای جلوگیری از گسترش فساد اداری در جمهوری اسلامی ایران استفاده کرد. در این مقاله، هدف آن است که با ارائه یک تعریف عمومی از فساد در بخش اداری، انواع فساد اداری شامل فساد سیاسی، قانونی، و کارمندان مورد بررسی قرار گیرد. در این تحقیق، فساد اداری در قالب تمام این موارد مد نظر بوده و ادارات کل استان خراسان به عنوان جامعه آماری انتخاب و مورد مطالعه قرار گرفتهاند. نتایج تحقیق نشان داد که موقعیت اقتصادی، فرهنگ، ویژگیهای فردی و سازمانی، و کیفیت و کمیت قوانین و مقررات به ترتیب به عنوان مهمترین عوامل در فساد اداری تاثیر دارند. همچنین نتایج این بررسی نشان داد که عوامل متعددی شامل افزایش حقوق بخش دولتی، وضع مقررات و قوانین موثر، مطبوعات، آگاهی عمومی نسبت به مقررات و قوانین، سیستمهای مالی و کارا، اصلاح ساختار اداری، عدم سیاسی کردن سیستم اداری، و خصوصی سازی میتوانند در کنترل و جلوگیری از فساد اداری موثر باشند. نتایج این تحقیق دارای کاربردهای علمی و عملی برای سیاستگذاران و دست اندرکاران و مدیران اجرایی امور سازمانها است.
خلاصه ماشینی:
همچنين نتايج اين بررسـي نشـان داد کـه عوامـل متعـددي شـامل افـزايش حقوق بخش دولتي، وضع مقررات و قوانين مؤثر، مطبوعات ، آگاهي عمومي نسـبت بـه مقـررات و قـوانين ، سيستمهاي مـالي و کـارا، اصـلاح سـاختار اداري، عـدم سياسـي کـردن سيسـتم اداري، و خصوصـي سـازي ميتوانند در کنترل و جلوگيري از فساد اداري مؤثر باشـند.
امروزه فساد اداري و مالي بـه يـک معضـل جهـاني تبـديل شـده اسـت ، دولت هـا آگاهنـد کـه فسـاد باعـث آسيب هاي بسياري مي شود و هيچ حد و مرزي هم نمي شناسد، همان طور که نتايج و پيامدهاي آن نيز بنا بر نوع سازمان سياسي و اقتصادي و سطح توسعه يافتگي، گوناگون است .
ولي بعد از مدتي که هنوز عمر مفيـد آن پايـان نيافتـه اسـت و در يـک شـرايط تحت عنوان سيل و طوفان پل خراب گردد در اين مقطع عملا مجموعـه اي دسـت بـه دسـت هـم داده و بـه فساد سياه دامن زده اند مردم و حکومت از ديدگاه تصميم گيري سياسي و منظر اخلاقي بـر ايـن باورنـد کـه بايد جلوي مکانيسم هاي غيرقانوني گرفته شود تا بتوان در يک فضـاي سياسـي اجتمـاعي سـالم تـنفس کـرد (جعفري ، ١٣٨٢، ٧٦).
تجربـه ايـران در مبارزه با فساد و وضعيت موجود کشورمان ، نشان مي دهد که به منظـور مقابلـه بـا فسـاد ضـمن آن کـه همـه سازمان ها بايد بسيج شوند، نيازمند اصلاح ساختار و نظام هاي موجود است .