چکیده:
هدف این پژوهش، تحلیل مؤلفه های اصل یاددهی- یادگیری با تأکید بر منابع اسلامی در برنامهریزی درسی است. راهبرد یاددهی- یادگیری، جایگاهی ویژه در برنامهریزی درسی دارد؛ به گونهای که غفلت از آن و بی توجهی به مؤلفههای لازم برای شکلگیری فرایند مطلوب یاددهی- یادگیری، به میزانی قابل ملاحظه بر تعلیم و تربیت دانشآموزان اثر می گذارد. این پژوهش ازنوع تحقیقات کاربردی است و جمع آوری داده های موردنیاز برای انجام دادن آن با استفاده از روش فیش برداری صورت گرفته و به منظور تحلیل دادهها از روش تحلیل محتوای مضمون به شیوۀ توصیفی- تحلیلی استفاده شده است. جامعۀ آماری پژوهش، مجموعه ای از کتاب های اسلامی و روایی را شامل می شود و یافته های تحقیق نشان می دهد مؤلفه های اصل یاددهی- یادگیری برای برنامه ریزی درسی در منابع اسلامی بدین شرحاند: سودمندی و ارزشمندبودن علم؛ شیوههای یاددهی- یادگیری؛ عوامل مؤثر بر یادگیری؛ فرایند یاددهی- یادگیری.
The purpose of this study is to analyze the components of the teaching-learning principle with emphasis on Islamic sources in curriculum planning. Teaching-learning strategy has a special place in curriculum planning; In such a way that neglecting it and not paying attention to the necessary components for the formation of the desired teaching-learning process, has a significant effect on the education and training of students in the community. This research is a type of applied research and the required data for it has been collected using the phishing method and in order to analyze the data, the content analysis method has been used in a descriptive-analytical manner. The statistical population of the research includes a collection of Islamic and narrative books and the research findings show that the components of the principle of teaching-learning for curriculum planning in Islamic sources are as follows: The value of science; Teaching-learning methods; Factors affecting learning; Teaching-learning process.