چکیده:
زمینه و هدف: بهرهگیری از برنامهریزی راهبردی به عنوان یک ضرورت در نهادهای آموزشی از اهمیت زیادی برخوردار است. هدف از این تحقیق طراحی نقشه راهبردی سلامت و تندرستی وزارتآموزش و پرورش ایران بود.
روش: روش تحقیق توصیفی پیمایشی و از نوع کاربردی بود. جامعه آماری شامل 14نفر از مدیران و صاحبنظران دفتر سلامت و تندرستی وزارتآموزش و پرورش بودند. ابزار تحقیق شامل مصاحبه و پرسشنامه برای احصای نقاط قوت، ضعف، فرصتها و تهدیدها، ماتریسهای ارزیابی عوامل درونی (IFE)، ماتریس ارزیابی عوامل بیرونی (EFE) و ماتریس تحلیل نقاط قوت، ضعف، فرصت و تهدید (SWOT) برای تعیین موقعیت راهبردی و تدوین راهبردها، و ماتریسهای مرتبط با الگوی ساختاری- تفسیری (ISM) برای تهیه نقشه راهبردی حوزه سلامت و تندرستی بود.
یافتهها: شورای راهبری پژوهش 11 راهبرد اصلی را تدوین کرد و نقشه راهبردی با بهرهمندی از الگوی ساختاری تفسیری ترسیم شد. استانداردسازی تجهیزات بهداشتی مدارس، توانمندسازی منابع انسانی، توسعه نظام مراقبت سلامت جسمانی و روانی دانشآموزان از مهمترین راهبردهای حوزه سلامت و تندرستی بودند.
نتیجهگیری: طراحی این نقشه تسهیلگر پیادهسازی راهبردها برای دستیابی به توسعه سواد سلامت و سبک زندگی سالم در دانشآموزان است.
Background: Utilizing strategic planning as a necessity in educational institutions is a necessity. The purpose of this study was to design a strategy map of health for the Ministry of Education of Iran.
Methods: This research used an applied method of descriptive survey. The population consisted of 14 managers and experts in Ministry of Education. Research tools included questionnaires and interviews to determine strengths, weaknesses, opportunities and threats; Internal Factor Evaluation Matrices (IFE), External Factor Evaluation Matrix (EFE); Strengths, Weaknesses, Opportunities and Threats Analysis (SWOT) for strategic positioning and strategy formulation; and structural-interpretive model (ISM) matrices for designing the strategic plan in the field of health and wellness.
Results: The research council presented eleven main strategies. The strategy map was drawn the using the ISM model. Standardization of school health equipment, empowerment of human resources, and development of student physical and mental health care system were among the most important health strategies.
Conclusion: Designing this map is a facilitator in implementing strategies that aim to achieve development of health literacy and a healthy lifestyles in students.