چکیده:
هدف این پژوهش، شناسایی مؤلفههای مؤثر بر حوزه رفتار سازمانی، تحلیل تأثیر بحران کرونا بر وضعیتهای محتمل مؤلفههای آن و تدوین سناریوهای پیش رو میباشد. پژوهش حاضر از نوع کاربردی، با روش آمیخته است و ماهیت آیندهپژوهی دارد. دادهها به سه روش گردآوری شد: روش کتابخانهای، مصاحبه و پرسشنامه. باتوجهبه استفاده از نرمافزارهای میکمک و سناریوویزارد برای تجزیهوتحلیل دادهها، نوع پرسشنامه بهصورت ماتریس آثار متقابل و با پیمایش نظرات از هیئت کارشناسان است. نتایج میکمک شناسایی 14 مؤلفه کلیدی از 29 مؤلفه اولیه است. تعداد 34 وضعیت احتمالی مختلف برای مؤلفههای کلیدی درقالب ماتریس وارد سناریوویزارد شد. سناریوهای خروجی 2 سناریو با سازگاری بالا و 54 سناریو با سازگاری ضعیف میباشند. نتایج نشان میدهد باتوجهبه تأثیرات پاندمی کرونا، وضعیتهای محتمل آینده در حوزه رفتار سازمانی به سمت افزایش احساسات و هیجانات منفی، افزایش نگرشهای منفی، کاهش رضایت شغلی، کاهش انگیزش، کاهش امنیت شغلی، افزایش استرس، تشکیل تیمهای مجازی و افزایش گروههای رسمی، رهبری دستوری، ارتباطات مجازی، کاهش تعارضات مخرب، مذاکره غیرحضوری، کاهش رسمیت و تمرکز، فرهنگ انفعالی- تدافعی و تهاجمی- تدافعی، و تصمیمگیری آمرانه تغییر جهت یافته است.
AbstractThe purpose of this study is to identify the components affecting the field of organizational behavior, analyze the impact of the corona crisis on the possible situations of its components and develop advanced scenarios. The present research is of an applied type, with a mixed method and the nature of future research. Information was collected in three ways: library method, interview and questionnaire. Considering the use of Micmac software and ScenarioWizard for data analysis, the type of questionnaire is in the form of a matrix of interactions and by passing comments from the panel of experts. Mikomak results identify 14 key components out of 29 primary components. 34 different possible states for key components in the matrix form were entered into the scenario. Output scenarios are 2 strong consistency scenarios and 54 weak consistensy scenarios. The results show that according to the effects of Corona, possible future situations in the field of organizational behavior to increase negative feelings and emotions, increase negative attitudes, decrease job satisfaction, decrease motivation, decrease job security, increase stress, form virtual teams and increase formal groups. Command leadership, virtual communications, reducing destructive conflicts, face-to- negotiation style, reducing formality and concentration, passive-defensive and offensive-defensive culture, and authoritarian decision-making have changed direction.
خلاصه ماشینی:
Tolbert & Hall ابعاد مولفه تعريف ناسازگاري درکشده يا ديدگاه هاي مخالف ميان گروه هايي که به فرد يا گروه اجازه تعارض ميدهد تا فرد ديگر افراد و گروه ها را به عنوان موانع بالقوه تحقق اهداف خويش ببيند (ويليامز١، ٢٠١١) سرمايه اجتماعي مجموعه اي از هنجارها، شبکه ها و اعتماد اجتماعي موجود در يک سيستم (شولر٢، ٢٠٠١) ترسيم اقدامات احتياطي و لازم جهت دستيابي به اهداف اساسي سازمان ازطريق تعيين راهبرد اهداف ، پذيرش رويه ها و تخصيص منابع را ترسيم کنيد (رابينز، ٢٠٠١) الگوي رسمي روابط و همکاري ها بين افراد با مشاغل گوناگون و سازمان به منظور ساختار دستيابي به اهداف سازماني و شناسايي محدوديت ها و مرزهاي مسئوليت هاي فردي و گروهي در استفاده از منابع (هوي و ميسکل ، ٢٠١٣) ترکيب پيچيده اي از سخت افزار، نرم افزار، کاربرد ذهن ، منابع انساني و سازماندهي و فناوري مديريت در سازمان به وسيله اين قابليت انساني که ورودي هاي سازماني را به برون دادهايي خاص تبديل ميکند (دفت ٣، ١٣٧٧) ساخت محتواي تخصصي ، روش ها و روابط شغلي هم نظير رفع نيازهاي فردي و اجتماعي سازمان طراحي کار ازجمله ايجاد حس مسئوليت نسبت به پيامدهاي امور، ايجاد مشاغل معني دار و خلق دانش ازطريق نتايج اقدامات (هاکمن و الدهام ٤، ١٩٨٠) سيستمي از ادراکات مشترک اعضاي سازماني نسبت به سازمان که موجب تمايز سازمان فرهنگ از ديگر سازمان ها ميشود (شاين ٥، ١٩٩٠؛ لوننبرگ و ارنستين ، ٢٠١٢) مجموعه اي از ويژگيهاي دروني سازماني و کيفيت نسبتا پايدار محيط سازماني که رفتار جو اعضاي سازماني را تحت تأثير قرار داده و احساسات آنها نسبت به سازمان را مشخص ميسازد (هوي و ميسکل ، ٢٠١٣).