چکیده:
عنوان جهاد کبیر در آیه «فَلاتُطِعِ الکافِرینَ وَجاهِدهُم بِهِ جِهاداً کَبیراً»(فرقان:52) آمده است. باتوجهبه مکیبودن سوره فرقان و سیاق آیات مکی، جهاد کبیر، بسته جامعی از راهکارهای غیرنظامی مقابله با دشمنان است که جامعه اسلامی را در برابر هرگونه تهاجم و تسلط غیرنظامی، مصون میسازد. رسیدن به معنای «الکافِرینَ» در آیه جهاد کبیر، مسئله اصلی این پژوهش بوده؛ چرا که این آیه فرمان به عدم پیروی از آنان در مسیر انجام جهاد کبیر نموده است. هدف از انجام این پژوهش، ضمن بررسی نظرات مفسران فریقین در تبیین مفهوم کافر، ارائه نتایج تحقیق به آحاد جامعه اسلامی و مسئولان آن است تا در تصمیمسازیها وتصمیمگیریها مبنای عمل قرار گیرد. طبق یافتههای این پژوهش، «کافر» در آیه جهاد کبیر به معنای کلی «دشمن فعال علیه منافع جامعه اسلامی» و شامل افراد و گروههای ذیل میشوند: مشرکان(منکران)، کافران اهل کتاب(ذمی و غیرذمی)، معاندان، منافقان، کافران مرتد، زنادقه(کافران جحود) و کافران حربی(منکران). در نتیجه مسئولان جامعه اسلامی موظفاند صرفاً با تکیه بر داشتههای جامعه دینی خود با رویکرد جهاد کبیر اقدام به برنامهریزی و انجام امور نمایند. روشی که در این تحقیق برای رسیدن به مطلوب از آن استفاده شده، روش تحقیق موضوعی درونقرآنی و مطالعه تطبیقی میان تفاسیر شیعی و اهل تسنن است.
The title of Great Jihad is mentioned in verse 52 of Surah Al-Furqan. Reaching the meaning of "infidels" in the verse of the Great Jihad has been the main issue of this research; Because this verse commands not to follow them in the path of great jihad.The purpose of this study, while examining the views of the commentators of the two sects in explaining the concept of infidel, is to present the results of the research to the officials of the Islamic community. According to the findings of this study, "infidel" in the verse of the Great Jihad in the general sense of "active enemy against the interests of the Islamic society" and includes the following individuals and groups:The polytheists, the infidels of the Book, the opponents, the hypocrites, the apostates, the heretics and the military infidels. As a result, the officials of the Islamic society are obliged to plan and carry out affairs only by relying on the resources of their religious community with the approach of the Great Jihad. The method used in this research to achieve the desired is the method of intra-Quranic thematic research and comparative study between Shiite and Sunni interpretations.
خلاصه ماشینی:
از سوي ديگر، برخي منابع به بحث درباره معناي «کفر» در قرآن کريم پرداخته اند: ـ کتاب «بررسي معناشناختي واژه کفر در قـرآن کـريم » اثـر حسـين خـودروان کـه در حقيقت ، پايان نامه مؤلف در مقطع کارشناسي ارشد بوده ، در سـه بخـش تنظـيم شـده است : در بخش اول رابطه مفهوم کفر با مفاهيم همسان ، در بخش دوم به تقابل مفهـوم کفر با مفاهيم متضاد و در بخش سوم به زمينه ها و پيامدهاي کفر پرداخته است .
٣. بيان مسئله سؤال اصلي اين مقاله آن است که مراد از کافران در آيه جهـاد کبير(فرقـان /٥٢) چـه کسـاني هستند که خداوند متعال ، فرمان به مخالفت با آنان و جهاد کبير با آنان داده اسـت ؟ آيـا مـراد خداوند، هر کافري است که کافراني که اقدامات خاصي انجام ميدهنـد؟ هـر چنـد بـه نظـر ميرسد کافر در اذهان عموم ، معناي روشني داشته باشد، امـا گونـه بنـديهـاي متعـدد و بـار معنايي هر کدام از آنها که حتي در علوم مختلف براي اين اصطلاح ايجـاد شـده ، نگارنـده را بر آن داشت تا به مرور و واکاوي اين مسئله در قرآن کريم ، سوره فرقان و به ويـژه پنجـاه و دومين آيه اين سوره (آيه جهاد کبير: فلاُتطِعِ الکافِرين و جاهِدهُمِ بهِ جِهاداً کبيـراً ) بپـردازد کـه خداوند ضمن دستور به عدم اطاعت از کافران ، امر به انجام جهاد کبير با آنـان نمـوده اسـت .