چکیده:
با توسعه ارتباطات سیار و ظهور نسل پنجم، افزایش سرعت و قابلیتهای اینترنت به عنوان توانمندساز اینترنت اشیا، تغییراتی را در زندگی و کار روزمره افراد ایجاد میکند. از سوی دیگر، مسائل زیستمحیطی، احتمال بیماری-زایی و تردید در تحقق ویژگیهای متصور وجود دارد که امروزه مورد بحث فراوان است. اکثر تحقیقات به ابعاد فنی و توسعهای توجه داشتهاند، در حالی که از منظر علوم اجتماعی، پذیرش فناوری جدید و از دیدگاه بازاریابی، رضایت مصرف کننده میتواند برای ارائهدهندگان خدمات مهم باشد. بر این اساس، هدف از این مطالعه بررسی درک کاربران شبکه اجتماعی توییتر به عنوان یک بستر میکروبلاگینگ در مورد نسل پنجم ارتباطات سیار با استفاده از روشهای یادگیری ماشینی و تحلیل احساسات میباشد. از این رو، مجموعهای از بیش از 40000 توییت در این زمینه از طریق رابط کاربری توییتر گردآوری شد و مدل شبکه عصبی بازگشتی با دقت 79 درصد ایجاد شد. در نهایت مدلسازی موضوع به روش آنالیز تشخیصی خطی برای تعمیق بیشتر انجام شد. نتایج نشان میدهد که اگرچه نارضایتی از کیفیت ارائه شده، هزینه و پوشش نسل پنجم ارتباطات سیار، نگرانیهای بهداشتی، شایعات مربوط به کووید19 با نسل پنجم وجود دارد، اما همچنان افراد بیشتری نسبت به آینده این فناوری در زمینههای مختلف مانند اینترنت اشیا و هوش مصنوعی خوش بین هستند.
With the development of mobile communications and the advent of the Fifth Generation, increasing Internet speed and capabilities as enablers of the Internet of Things is creating changes in people's daily lives and work. On the other hand, there are environmental issues, the possibility of pathogenicity, and doubts about the realization of the imagined features, which are much debated today. Most researches has paid attention to technical and developmental dimensions of it, while from the social science perspective, the acceptance of new technology and from the marketing perspective, consumer satisfaction can be important for service providers. Accordingly, the purpose of this study is to investigate the perception of Twitter social network users as a microblogging platform about the fifth generation of mobile communication using machine learning methods and Sentiment Analysis .Therefore, a collection of more than 40,000 tweets on this topic was compiled through the Twitter user interface and the Recurrent Neural Network model was created with79% accuracy. Finally, the topic modeling was done by LDA method for further deepening. The results shows that although there is dissatisfaction with the quality provided, the cost and coverage of the fifth generation of mobile communications, health concerns, rumors that Covid19 is related to the fifth generation, but still more people are optimistic about the future of this technology in various fields such as the Internet of Things and artificial intelligence..
خلاصه ماشینی:
در این پژوهش سعی داریم تا با دسترسی به توییت های کاربران در شبکه اجتماعی توییتر و بهره گیری از روش های یادگیری ماشین ، تجزیه وتح یل احساسات و مدل سازی موضوعی 1G 2nternet fhings IoT 3nternet f verything 4ser enerated ontent UGC 112 ینشی نسبت به ادراک عمومی از نسل پنجم ارتباطات سیار بدست آوریم .
پرسش های اصلی پژوهش جاری عبارت اند از: موضوعات نظرات کاربران درباره نسل پنجم ارتباطات سیار در چند دسته قرار می گیرد؟ چه تکنیکی می تواند تحلیل احساسات نظرات شبکه اجتماعی توییتر را با دقت مناسبی انجام دهد؟ مدل مناسب جهت تح یل احساسات نظرات شبکه اجتماعی توییتر چگونه است ؟ نرخ احساسات مثبت و منفی بر مبنای تح یل احساسات در این موضوع چگونه است ؟ تأ یر نظرات مثبت و منفی کاربران بر ارزیابی نسل پنجم چگونه است ؟ ٢- مبانی نظری ٢-١- نسل پنجم ارتباطات سیار پس از چهل سال از ظهور اولین نسل ارتباطات سیار که صرفاً امکان برقراری ارتباط صوتی را بدون سیم فراهم می کرد، در سال ٢٠٢٠ شاهد ظهور نسل پنجم هستیم که علاوه بر اینکه قاب یت های نسل های قبل یعنی انتقال داده ، اینترنت همراه ، تماس تصویری ، بازی آنلاین ، کنفرانس ویدیویی و تلویزیون اچ دی را داراست ، پهنای باند افزوده شده ٥، ارتباطات گسترده ماشینی ٦، ارتباط بسیار معتبر٧ و کم تأخیری ٩٨ را دارد که حداقل ١٠ برابر افزایش سرعت جستجو را نسبت به نسل قبلی میسر می کند [٥] ,[٢].