چکیده:
پژوهش حاضر با هدف ارائة الگویی برای رتبهبندی مدارس غیر دولتی دورة دوم متوسطة نظری با رویکرد ذینفعان و اسناد بالادستی آموزش و پرورش انجام شد. این پژوهش یک راهبرد ترکیبی از نوع اکتشافی متوالی بود که بهصورت مطالعة موردی در شهر شیراز انجام گرفت. جامعة آماری، ذینفعان مدارس غیر دولتی شامل کارشناسان مشارکتهای مردمی ادارة آموزش و پرورش و ارکان پنجگانة مدارس در دورة دوم متوسطة نظری بود. انتخاب نمونه در بخش کیفی به روش نمونهگیری هدفمند و با تکنیک ملاکمحور صورت گرفت. در بخش کمّی از نمونهگیری تصادفی طبقهای با حجم نمونة 333 نفر استفاده شد. ابزار پژوهش بخش کیفی، مصاحبة باز با مشارکتکنندگان و بررسی کتابخانهای اسناد بالادستی و مدارک کلیدی آموزش و پرورش، و ابزار پژوهش بخش کمّی پرسشنامة محققساخته بر اساس یافتههای بخش کیفی بود. تحلیل دادههای کیفی به روش تحلیل مضمون و تحلیل دادههای بخش کمّی با تحلیل عاملی تأییدی صورت گرفت. یافتههای بخش کیفی نشان داد 9 معیار و 28 شاخص در رتبهبندی مدارس غیر دولتی دورة دوم متوسطة نظری منظور شد. نتایج تحلیل عاملی مربوط به بخش کمّی نشان داد مسیرهای منتهی به معیارهای رتبهبندی مدارس غیر دولتی در الگوی پیشنهادی، مثبت و معنادار بودند. بار عاملی تکتک معیارها مطلوب و مقدار تی نیز بالاتر از 96/1 بهدست آمد و الگوی رتبهبندی ارائهشده تأیید شد. همچنین از دیدگاه ذینغعان، سه معیار خدمات آموزشی و پرورشی، بروندادها و ارگونومی دانشآموزان به ترتیب، در اولویتهای بالاتری قرار داشتند. در نتیجه، شاخصهای آنها میتوانند سهم زیادی در نظام رتبهبندی مدارس داشته باشند.
The purpose of this study was to provide a model for ranking of non-governmental secondary schools. This research was a sequential exploratory mixed strategy which was done as a case study in Shiraz. The statistical population was non-governmental schools’ stakeholders of secondary schools in Shiraz including experts and public participation in education and five pillars of schools (school’s principle, teachers, school council, students and parents) .Sampling in the qualitative part was done by targeted method. In the quantitative part, stratified random sampling with a sample size of 333 people was used. The research tool of the qualitative part was an open interview with the participants and a library survey of Key education documents. Research tools in the quantitative part of the research were based on the findings of the qualitative part. The analysis of the qualitative data was done by using thematic analysis and statistical analysis of the quantitative part was performed through confirmatory factor analysis. The findings of the qualitative section showed that 9 criteria and 28 indices are effective in the ranking of non-governmental secondary schools. The results of factor analysis related to the quantitative part showed that proposed model the ranking model of non-governmental schools was approved. Moreover, from the perspective of the stakeholders, three scales, namely the education services, outputs and the student-related ergonomics, are to be respectively given the highest priorities so their indices can play an important role in the rating of the schools.
خلاصه ماشینی:
استاد، گروه مديريت آموزشي، واحد مرودشت، دانشگاه آزاد اسلمي، مرودشت، ايران (تاريخ دريافت : ١٣٩٨/٠٥/٣١؛ تاريخ پذيرش : ١٣٩٩/١١/٢٨) چکيده پژوهش حاضر با هدف ارائۀ الگويي براي رتبه بندي مدارس غير دولتي دورة دوم متوسطۀ نظري با رويکرد ذينفعان و اسناد بالادستي آموزش و پرورش انجام شد.
با بررسي کلي پژوهش هاي انجام شده ، به نظر ميرسد يکي از مسائل مهم دربارة رتبه بندي مدارس غير دولتي، انتخاب معيارها و شاخص هايي است که دربرگيرندة ابعاد کليدي اين مدارس مطابق با اهداف و معيارهاي نظام آموزشي کشور و انتظارات ذينفعان باشد.
از ديدگاه ذينفعان و اسناد بالادستي ، چه معيارها و شاخص هايي براي رتبه بندي مدارس غير دولتي دورة دوم متوسطۀ نظري منظور شود؟ ٢.
سؤال نخست : از ديدگاه ذينفعان و اسناد بالادستي ، چه معيارها و شاخص هايي براي رتبه بندي مدارس غير دولتي دورة دوم متوسطۀ نظري منظور شود؟ براي يافتن پاسخ اين سؤال ، مصاحبۀ باز با مشارکت کنندگان و بررسي کتابخانه اي اسناد بالادستي و مدارک کليدي آموزش و پرورش انجام شد.
اولويت بندي معيارهاي رتبه بندي مدارس غير دولتي دورة دوم متوسطۀ نظري {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} همان طور که در جدول ٤ مشاهده مي شود، معيارهاي خدمات آموزشي و پرورشي ، بروندادها و ارگونومي دانش آموزان به ترتيب در اولويت هاي بالاتري قرار دارند.
همان طور که در الگوي مفهومي پژوهش مشاهده شد، از ديدگاه ذينفعان ، ٩ معيار و ٢٨ شاخص بايد در رتبه بندي مدارس غير دولتي دورة دوم متوسطۀ نظري مورد توجه قرار گيرد.