چکیده:
توجه به ارزشیابی بهعنوان یکی از مؤلفههای زیرنظام تربیت معلم، ایجاب میکند عملکرد دانشگاه فرهنگیان، بر اساس استانداردها در سطح ملی ارزیابی شود. هدف این پژوهش، مقایسة عملکرد نومعلمان دانشآموختة کارشناسی پیوسته و مهارتآموزان مادة 28 دانشگاه فرهنگیان بر اساس ملاکهای مورد انتظار مبتنی بر چارچوب ارزشیابی آموزش دنیلسون با چهار دامنة برنامهریزی و آمادهسازی، محیط کلاس درس، آموزش و مسئولیتهای حرفهای بود که با روش علّی- مقایسهای انجام شد. جامعة آماری شامل 46851 نفر از نومعلمان دانشآموختة کارشناسی پیوسته و 14467 نفر مهارتآموز مادة 28 کشور و حجم نمونه، 380 نفر از هر گروه بود که با روش نمونهگیری تصادفی خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند. ابزار جمعآوری اطلاعات، بازبینة مشاهدة کلاسی و بررسی کارپوشة آموزشی بود. دادهها، با روش تحلیل واریانس تحلیل شد. نتایج پژوهش نشان داد نومعلمان دانشآموختة کارشناسی پیوسته دانشگاه فرهنگیان از نومعلمان مادة 28، در همه 22 مؤلفه از چهار دامنة عملکرد، میانگین بیشتری داشتند که در 14 مؤلفه، تفاوت معنادار بود.
Paying attention to the evaluation as one of the components of teacher training sub-system requires that the performance of Farhangian University, be evaluated based on the standards at national level. The aim of this study was to compare the performance of new bachelor graduate teachers and trainee of Madde 28 in Farhangian University based on Danielson teaching evaluation framework. It has four domains of planning and preparation, classroom environment, training and professional responsibilities that was done by causal-comparative method. The statistical population was 46851 of new bachelor graduate teachers and 14,467 of trainee of Madde 28 in country and the sample size was 380 people from each group. The sampling method was multi-stage cluster random sampling. Data collection tools were checklist of class observation and studying educational portfolio. Data were analyzed by variance analysis. The results showed new bachelor graduate teachers of Farhangian University had higher average in all 22 components of the four domains of performance than the new teachers of Madde 28 and in 14 components, the difference was significant.
خلاصه ماشینی:
هدف اين پژوهش ، مقايسۀ عملکرد نومعلمان دانش آموختۀ کارشناسي پيوسته و مهارت آموزان مادة ٢٨ دانشگاه فرهنگيان بر اساس ملاکهاي مورد انتظار مبتني بر چارچوب ارزشيابي آموزش دنيلسون با چهار دامنۀ برنامه ريزي و آماده سازي، محيط کلاس درس ، آموزش و مسئوليت هاي حرفه اي بود که با روش علي- مقايسه اي انجام شد.
رضايي (١٣٩٩) نيز به شناسايي و تعيين شايستگي هاي حرفه اي معلمان با ابتناء بر اسناد تحولي آموزش و پرورش پرداخته که شايستگي هاي مورد انتظار در سه حيطه ، معطوف به اخلاق و تعهد حرفه اي ، دانش حرفه اي و مهارت هاي تربيتي با سي و شش مولفه ذيل آنها، تعيين شده است ؛ محمدپور (١٣٩٧)، واحدي کوجنق و همکاران (١٣٩٧)، خرم (١٣٩٣)، گراوند و عباس پور (١٣٩١)، کابينيمقدم (١٣٩٠)، وداد (١٣٨٩)، و زندوانيان (١٣٨٥)، ذيل تحقيقات خود و با ملاکهاي متفاوت مانند مهارت هاي برنامه ريزي تدريس ، ارائۀ درس و ارزشيابي، داشتن طرح درس ، توانايي هدايت بحث هاي گروهي، توانايي در تدريس دروس خاص ، عوامل عملکردي، معيارهاي رفتار شغلي و رفتار اخلاقي، امور آموزشي، فنون کلاس داري، امور پرورشي، همکاري با عوامل اجرايي، شرکت در جلسات ، رسيدگي به وضعيت تحصيلي، ارزشيابي و امتحانات ، وضعيت بهداشت جسمي و رواني دانش آموزان و ميانگين نمرات دانش آموزان ، عملکرد معلمان را مورد بررسي، مقايسه و ارزشيابي قرار داده اند.