چکیده:
امروزه حرکت به سوی شیوههای نوین بانکداری در قالب تحول دیجیتال همسو با پیشرفتهای فناورانه، جهت ایجاد مزیت رقابتی، ضرورتی غیر قابل انکار است. به منظور هدایت صحیح و اثربخش چنین تحول بزرگ و اثرگذار بر کل جامعه، نیاز به الگوی کنترل راهبردی است تا اطمینان از اثربخش ماندن سند تحول دیجیتال در طول زمان، اطمینان از پیادهسازی نقشهراه تحول دیجیتال همراستا با اسناد بالادستی و اجرای صحیح گامهای نقشهراه تحول دیجیتال توسط نظام بانکی حاصل گردد. پژوهش حاضر که با هدف این مهم انجام شدهاست، از نوع تحقیقات توصیفی همبستگی با راهبرد تحقیق میدانی است. دادههای مورد نیاز با اخذ نظر 202 نفر از بین 300 نفر خبره در قالب پرسشنامه محققساز پس از اطمینان از روایی و پایایی آن گردآوری گردید. مدلسازی معادلات ساختاری تاییدی به کمک نرم افزار Smart PLS انجام شد که بیانگر نیکویی برازش الگوی ارائه شده و تایید فرضیه اصلی و شش فرضیه فرعی پژوهش است.
Banking industry today is moving toward newer banking methods to get in line with technological improvements in order to create competitive advantages which is an undeniable necessity. In order to correctly and effectively guide such huge transformation with deep effects over the society, it is necessary to have some strategic model. The model ensures the effectiveness and quality of the digital transformation strategy, its long-term effectiveness, the follow up of the banking system to run the road map of digital transformation according to higher ranking documents, step by step implementation of the road map and achievement of predetermined targets. This research is considered as a Descriptive correlation with fieldwork strategy which is to assess this very goal. the data inputs are gathered through 300 reliable and valid researcher-made questionnaires which was only answered by 202 experts. The data was then analyzed by Smart PLS application with SEM model which shows a strong GOF formula and it also supports the main hypothesis along with six other sub hypotheses of the research.
خلاصه ماشینی:
در شرايط بحران شيوع بيماري کرونا در دنيا، بسياري از کسب وکارها از جمله بانک ها نسبت به اهميت انجام دورکاري و ارائه خدمات غيرحضوري به مشتريان و گسترش ارتباطات از راه دور جهت کاهش ارتباطات حضوري و جلوگيري از انتقال انواع بيماريها و ضرورت ترغيب مشتريان ، کارکنان و زنجيره هاي تامين به روي آوردن به کانال هاي ديجيتال و شيوه هاي جديد کاري و خدمات رساني واقف بروز چرخه هاي اقتصادي و نياز به افزايش بهره وري و سودآوري، بانک ها را به سمت مديريت بهتر داراييهاي خود سوق داده و با ورود فناوريهاي جديد علاوه بر تحول مدل هاي بانکداري، کسب وکارهاي جديد نيز در حوزه فناوري مالي يا فين تک ها را شکل ميدهد که بخشي از سهم بازار خدمات مالي و بانکي را هدف قرار خواهند داد.
در ايران در سوم ارديبهشت ماه سال ١٣٩٨ معاون امور بانکي، بيمه و شرکت هاي دولتي وزارت امور اقتصادي و دارايي، «سند بانکداري آينده و تحول ديجيتالي؛ رويکرد سياستي و چارچوب استقرار بانکداري ديجيتال مبتني بر پارادايم اقتصاد هوشمند» را براي برنامه ريزي و اجرا به تمام بانک هاي دولتي ابلاغ کرد؛ بر اساس اين ابلاغيه نقشه راه بانکداري ديجيتال ، طرحي شامل تمام برنامه ها، پروژه ها و زيرپروژه هاي بانک در بخش هاي مشتريان ، محصولات و خدمات ، کانال ها، فرآيندها، ساختار سازماني، منابع انساني، فناوري اطلاعات و زيرساخت هاي فيزيکي براي يک دوره زماني سه ساله معرفي شد که در آن بايد اکوسيستم بانکي و مدل کسب وکار نوين بانک طراحي شود که بيشک حمايت کليه بانک ها و نهادهاي ذيربط جهت اجراييشدن آن الزامي است [٢٢].
Developing a model of alignment between strategic control and project management and its impact on project performance petrochemical industry of Iran.