چکیده:
هدف پژوهش حاضر مطالعه پدیدارشناسی تجربه دانش آموزان دوره دوم مقطع ابتدایی از چگونگی رعایت
عدالت کلاسی توسط معلمان است. این مطالعه با رویکرد کیفی و به روش پدیدارشناسی از نوع توصیفی
انجام شده است. مشارکت کنندگان تحقیق شامل دانش آموزان دوره دوم مقطع ابتدایی هر دو گروه جنسی
دختر و پسر شهر میاندوآب در سال تحصیلی ١٤٠١-١٤٠٠ می باشد. حجم نمونه به روش نمونه گیری
هدفمند متجانس انتخاب شده و فرایند گزینش و مصاحبه با دانش آموزان تا مرحله اشباع نظری ادامه یافته
است. مشارکت کنندگان در این پژوهش ٢٤ نفر از دانش آموزان دوره دوم مقطع ابتدایی بودند. تجزیه و
تحلیل دادهها به روش کلایزی انجام شد. بررسی چند باره مصاحبهها، ٤١ کد تبیینی استخراج شد که با
ادغام و تلفیق کدهای مشابه و حذف کدهای تکراری تجارب زیسته دانش آموزان ابتدایی از عدالت معلم
در کلاس درس، ده مقوله عمده و چهار تم استخراج شده عبارتند از: آموزش منصفانه و کارکردگرایانه (٣
مقوله شامل: توجه و برابری آموزشی، اعتدال انگیزشی در آموزشی و تربیتی و ارزشیابی منصفانه)، رعایت
تعامل و مراوده آموزشی (٣ مقوله شامل: رعایت آموزش ترقی خواهانه، فهم و درک شدن دانش آموزان از
سوی معلم و تعامل منصفانه)، تبعیض بین دانش آموزان (٢ مقوله شامل: بی توجهی عامدانه و عدم رعایت
خودکنترلی) و نابرابری آموزشی و تربیتی (٢ مقوله شامل: فریب کاری آموزشی و بی عدالتی رفتاری و
آموزشی) استخراج گردید. عدالت و تحقق آن همواره یکی از اصلیترین شعارها در عرصه آموزش
است. اگر نگاهی کلی بر مفاهیم به دست آمده داشته باشیم میتوان آنها را در دو بخش عدالت و بی
عدالتی جای داد، هر چند مصادیق بیشتری در بخش عدالت یافت شد.
خلاصه ماشینی:
دانشکده علوم تربيتي و روانشناسي ، دانشگاه شهيد مدني آذربايجان ، ايران چکيده هدف پژوهش حاضر مطالعه پديدارشناسي تجربه دانش آموزان دوره دوم مقطع ابتدايي از چگونگي رعايت عدالت کلاسي توسط معلمان است .
بررسي چند باره مصاحبه ها، ٤١ کد تبييني استخراج شد که با ادغام و تلفيق کدهاي مشابه و حذف کدهاي تکراري تجارب زيسته دانش آموزان ابتدايي از عدالت معلم در کلاس درس ، ده مقوله عمده و چهار تم استخراج شده عبارتند از: آموزش منصفانه و کارکردگرايانه (٣ مقوله شامل : توجه و برابري آموزشي، اعتدال انگيزشي در آموزشي و تربيتي و ارزشيابي منصفانه )، رعايت تعامل و مراوده آموزشي (٣ مقوله شامل : رعايت آموزش ترقي خواهانه ، فهم و درک شدن دانش آموزان از سوي معلم و تعامل منصفانه )، تبعيض بين دانش آموزان (٢ مقوله شامل : بي توجهي عامدانه و عدم رعايت خودکنترلي ) و نابرابري آموزشي و تربيتي (٢ مقوله شامل : فريب کاري آموزشي و بي عدالتي رفتاري و آموزشي ) استخراج گرديد.
اين پژوهش با هدف مطالعه پديدارشناسي تجربه دانش آموزان دوره دوم مقطع ابتدايي از چگونگي رعايت عدالت کلاسي توسط معلمان انجام گرفته است .
مشارکت کنندگان در اين پژوهش ٢٤ نفر از دانش آموزان دوره دوم مقطع ابتدايي بودند که با بررسي مصاحبه ها به تجزيه و تحليل يافته ها پرداخته شده است .