چکیده:
هدف: هدف اصلی پژوهش طراحی الگوی نوآورانه رهبری تحولآفرین در مدارس متوسطه و اعتباریابی آن است. روش: روش تحقیق، کیفی از نوع دادهبنیاد بوده است. جامعه مورد بررسی متشکل از منتخبین خبرگان شامل اساتید دانشگاهی و مدیران کلان آموزش و پرورش که سالها در زمینه رهبری تحولآفرین مدارس تجارب ارزندهای کسب کردهاند. تعداد 30 نمونه انتخاب شد. برای دستیابی به مدل پژوهش از مصاحبه نیمهساختاریافته بهره برده شده است. جهت تجزیه و تحلبل دادهها از نرم افزار مکس کیودا استفاده شد. یافتهها: نتایج بدست آمده از متون مصاحبه در وهله اول کدگذاری باز صورت گرفت، سپس از کنار هم قرار دادن کدهای اولیه مفاهیم ساخته شد و در نهایت، مقولهها نیز با ربطدهی مفاهیم، نمودار گرفتند که مدل نهایی بدست آمد. این مدل با محوریت مقوله طراحی سیستم مدیریت عملکردی مدارس متوسطه با مشخص کردن شرایط علّی، راهبرد، شرایط زمینهای، شرایط مداخلهگر و پیامدها طراحی شد. اعتبار مدل نیز با استفاده از شاخص مقبولیت کوربین و استراوس تایید گردید. نتیجهگیری: نتایج تحقیق نشان میدهد که رهبری تحول در مدارس متوسطه از 9 فصل انتخابی متشکل از تسهیل در برنامهریزی و آموزش، مدیریت و نگهداشت منابع انسانی، خلق نوآوری، رهبری حمایتی، خودمدیریتی، رهبری انگیزشی، طراحی سیستم مدیریت عملکرد سازمانی، اثربخشی و استراتژی محوری و کدهای محوری آنها میباشد که در تشکیل مدل تحقیق موثر هستند.
Objective: The main purpose of this research is to design an innovative model of transformational leadership in secondary schools and to validate it.Method: The research method was qualitative from the data type of the foundation. The study population consisted of a selection of experts including university professors and principals of education who have gained valuable experience in transformational school leadership over the years. 30 samples were selected. Semi-structured interviews were used to achieve the research model. MaxQDA software was used to analyze the data and 10 Corbin and Strauss acceptance indicators were used to validate the model.Results: The results obtained from the interview texts were first open-coding, then the initial concepts were created by putting together the initial codes, and finally, by relating the concepts, the categories were drawn and the final model was obtained. This model was designed with the focus on designing the performance management system of secondary schools by specifying the causal conditions, strategy, background conditions, intervening conditions, and consequences. The validity of the model was also confirmed.Conclusion: The results show that transformational leadership in secondary schools consists of 9 selected chapters consisting of facilitation in planning and training, human resource management and maintenance, innovation creation, supportive leadership, self-management, motivational leadership, organizational performance management system design, effectiveness, And their central strategy and central codes that are effective in forming the research model.
خلاصه ماشینی:
کدگذاري انتخابي کدگذاري انتخابي کدگذاري محوري آموزش و توسعه در مدرسه تسهيل در برنامه ريزي و آموزش برنامه ريزي در امورات مدرسه مديريت نيروي انساني در مدرسه مديريت و نگهداشت منابع انساني نگهداشت نيروي انساني ارزيابي شايسته عملکرد معلمان ريسک پذيري در امورات مدرسه خلق نوآوري تحريک ذهني معلمان و نوآوري توجه و ملاحظات فردي در معلمان رهبري حمايتي همدلي در مدرسه خودکارآمدي مدير / خودمديريتي سخت کوشي مدير 11 انگيزش الهام بخش توسط مدير رهبري انگيزشي نفوذ آرماني در کارکنان مدرسه برر طراحي سيستم مديريت عملکردسازماني رشد خلاقيت و عملکرد سازماني سي بهبود تعاملات و عملکرد درون سازماني تأث ماهيت تصميم گيري ير اثربخشي پيامدگرايي نقش آفريني عوام همسوسازي استراتژي سازماني با استراتژي منابع انساني ل استراتژي محوري برنامه ريزي و آينده نگري فرد ي و سازم ٤- مدل سازي در اين مرحله ، پژوهشگر بر حسب فهم خود از متن پديده مورد مطالعه يا چـارچوب ، مـدل اني بر پارادايم را به صورت روايت عرضه مينمايد و به صورت ترسيمي نظريه نهـايي نمـايش مـي- خلاق دهد(داناييفرد و اسلامي، ١٣٨٩).
تأث ير عوام بحث و نتيجه گيري ل اين پژوهش با هدف ارائه الگوي رهبري تحول آفرين در مدارس متوسطه و اعتباريابي آن فرد ي و با رويکرد کيفي داده بنياد انجام گرفته است .
نتايج اين پژوهش نشان داد که با توجه به سازم اجراي فرآيند رويکرد داده بنياد روي ٩٨ مفهوم استخراج شده از ادبيات و مصاحبه با اني خبرگان ، ٢٠ عامل در کدگذاري انتخابي شناسايي شدند که اين ٢٠ عامل در کدگذاري بر محوري به ٩ عامل اصلي به عنوان شاخص هاي مديريت تحول آفرين با توجه به ادبيات خلاق يت مديرا ن .