چکیده:
هدف از این مطالعه ارائه مدلی جهت تعیین نقش ویژگی شخصیتی و انگیزه کارآفرینی بر میزان راهاندازی کسبوکارهای کوچک و متوسط ورزشی با میانجیگری آگاهی از کارآفرینی میباشد. پژوهش به روش توصیفی-همبستگی و به شکل میدانی انجام گرفت. جامعه آماری پژوهش را دانشجویان تربیتبدنی استان خراسان رضوی تشکیل دادند که با توجه به نامحدود بودن جامعه، نمونه آماری پژوهش بر اساس جدول کرجسی و مورگان تعداد 384 نفر محاسبه و بین آنها پرسشنامه توزیع شد. بهمنظور جمعآوری دادهها از پرسشنامههای استاندارد ویژگیهای شخصیتی، انگیزه کارآفرینی، آگاهی در مورد کارآفرینی و توانایی راهاندازی کسبوکار که پایایی پرسشنامهها به ترتیب 84/0، 78/0، 86/0 و 76/0 برآورد گردید، استفاده شد و برای آزمودن مدل مفهومی پژوهش از مدلسازی معادلات ساختاری مبتنی بر روش حداقل مربعات جزئی با استفاده از نرمافزار آماری پی. ال. اس بهره گرفتیم. یافتههای حاصل از تحلیل دادهها نشان میدهد ویژگیهای شخصیتی بر آگاهی از کارآفرینی و راهاندازی کسبوکارهای کوچک و متوسط ورزشی تاثیر معناداری دارد. همچنین انگیزه کارآفرینی بر میزان راهاندازی کسبوکارهای کوچک و متوسط ورزشی و آگاهی از کارآفرینی دارای تاثیر معنادار است. آگاهی از کارآفرینی نیز بر راهاندازی کسبوکارهای کوچک و متوسط ورزشی تاثیر معناداری داشت. بطور کلی، آگاهی از کارآفرینی، ویژگیهای شخصیتی و انگیزه کارآفرینی دانشجویان عاملی موثر در راهاندازی کسبوکارهای کوچک و متوسط ورزشی است.
This study aims was to designing a Model of personality trait and Entrepreneurship motivation on Medium and Small Businesses starting up with the role of mediation Awareness of entrepreneurship. The research was conducted by descriptive-correlation method and in the field. The statistical population of the study consisted of physical education students of Khorasan Razavi province. The statistical sample of the research was calculated based on Krejcie and Morgan table of 384 people and a questionnaire was distributed among them. To collect data, we use standard questionnaires personality trait, Entrepreneurship motivation, Medium and Small Businesses starting up & Awareness of entrepreneurship. The reliability of questionnaires, respectively, 0/84, 0/78, 0/86 and 0/76 respectively. For the test a research hypotheses, structural equation modeling based on partial least squares method using statistical software PLS. The result showed there is a significant impact of personality trait on Medium and Small Businesses starting up & Awareness of entrepreneurship, Entrepreneurship motivation on Medium and Small Businesses starting up & Awareness of entrepreneurship, also there is a significant impact of Awareness of entrepreneurship on Medium and Small Businesses starting up. It seems Awareness of entrepreneurship, personality trait & Entrepreneurship motivation of students to factor in is the Medium and Small Businesses starting up.
خلاصه ماشینی:
دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه فردوسی، مشهد، ایران تاریخ دریافت : ١٤٠٠/٠٨/٠٣ تاریخ پذیرش : ١٤٠٠/١٢/٢٨ چکیده هدف از این مطالعه ارائه مدلی جهت تعیین نقش ویژگی شخصیتی و انگیزه کارآفرینی بر میزان راه اندازی کسب وکارهای کوچک و متوسط ورزشی با میانجیگری آگاهی از کارآفرینی میباشد.
به منظور جمع آوری داده ها از پرسشنامه های استاندارد ویژگیهای شخصیتی، انگیزه کارآفرینی، آگاهی در مورد کارآفرینی و توانایی راه اندازی کسب وکار که پایایی پرسش نامه ها به ترتیب ٠/٨٤، ٠/٧٨، ٠/٨٦ و ٠/٧٦ برآورد گردید، استفاده شد و برای آزمودن مدل مفهومی پژوهش از مدل سازی معادلات ساختاری مبتنی بر روش حداقل مربعات جزئی با استفاده از نرم افزار آماری پی.
JED/١٠٢٢٠٥٩ :DOI مقدمه امروزه ، کارآفرینی در بسیاری از کشورها به عنوان عامل اصلی رشد و کلیدی برای مقابله بـا چالش های جاری اقتصادی شناخته شده اسـت ( ,Soluk ;٢٠٢٠ ,Newbery &oz, Kimmitt, Mun ٢٠٢١ ,Darwin &Kammerlander, ) و ملت ها دارا بودن روح کارآفرینی را عاملی بـرای مزیـت رقابتی نسبت به سایرین تعریف مـی کننـد (٢٠١٥ ,Mohd &Mat, Maat, ).
در ایـن پـژوهش از پرسشـنامه هـای ویژگـیهـای شخصـیتی (٢٠٠٦ ,Furnham &McManus )، انگیـزه کارآفرینی (٢٠٠٧ ,Lao &Taormina )، آگاهی در مورد کارآفرینی(٢٠٠٦ ,Bennett) و توانـایی راه اندازی کسـب وکار (١٩٩٠ ,Dunkelberg &Anderson ) اسـتفاده شـد.