چکیده:
هدف اصلی پژوهش حاضر، آسیب شناسی مطالعات انجام شده در حوزه بانکداری الکترونیک بوده است .
بدین منظور پایگاه های علمی معتبر داخل کشور و خارج کشور مورد جستجو قرار گرفتند و در نهایت تعداد ٩٤ مقاله انتخاب شدند. این مقالات از لحاظ حوزه موضوعی و روش شناسی مورد بررسی قرار گرفتند و در قالب هفت عنوان اصلی شناسایی و طبقه بندی شدند که عبارتند از: سنجش رفتار مشتری، توسعه خدمات ، تاثیر فناوری بر بهبود عملکرد، استراتژی و مدل کسب و کار، مدیریت ریسک فناوری اطلاعات ، مدیریت بازاریابی خدمات و آینده پژوهی فناوری اطلاعات در بانکداری. همچنین نتایج بررسی نشان داد که اغلب مطالعات در زمینه سنجش رفتار مشتری (مانند پذیرش فناوری، رضایت ، نگرش ، قصد استفاده و اعتماد) انجام شده اند و حوزه آینده پژوهی فناوری اطلاعات بانکی علیرغم اهمیت گسترده آن در محیط واقعی در سال های اخیر، مورد غفلت واقع شده است . اغلب مطالعات نیز با رویکرد کمی انجام شده اند و رویکردهای کیفی و آمیخته چندان مورد توجه قرار نگرفته اند و بنابراین تنوع اندکی در روش - شناسیها به چشم میخورد. در نهایت پیشنهادهایی برای مطالعات آینده ارائه شده است .
خلاصه ماشینی:
آسيب شناسي پژوهش هاي انجام شده در زمينه بانکداري الکترونيک در ايران و جهان (مورد مطالعه : مقالات نشريات نمايه شده در پايگاه ISI و مقالات علمي پژوهشي) تاريخ دريافت مقاله : اسفند ۱۳۹۸ تاريخ پذيرش مقاله : بهار ۱۳۹۹ 2 سونا بايرام زاده ١، حميده قهرماني ١ استاديار، گروه مديريت ، دانشگاه خاتم ٢ دانشجوي کارشناسي ارشد، رشته مديريت فناوري اطلاعات ، دانشگاه تهران نويسنده مسئول : سونا بايرام زاده چکيده هدف اصلي پژوهش حاضر، آسيب شناسي مطالعات انجام شده در حوزه بانکداري الکترونيک بوده است .
اين مقالات از لحاظ حوزه موضوعي و روش شناسي مورد بررسي قرار گرفتند و در قالب هفت عنوان اصلي شناسايي و طبقه بندي شدند که عبارتند از: سنجش رفتار مشتري، توسعه خدمات ، تاثير فناوري بر بهبود عملکرد، استراتژي و مدل کسب و کار، مديريت ريسک فناوري اطلاعات ، مديريت بازاريابي خدمات و آينده پژوهي فناوري اطلاعات در بانکداري.
همچنين نتايج بررسي نشان داد که اغلب مطالعات در زمينه سنجش رفتار مشتري (مانند پذيرش فناوري، رضايت ، نگرش ، قصد استفاده و اعتماد) انجام شده اند و حوزه آينده پژوهي فناوري اطلاعات بانکي عليرغم اهميت گسترده آن در محيط واقعي در سال هاي اخير، مورد غفلت واقع شده است .
مقاله هاي فارسي زبان (رجوع شود به تصویر صفحه) نمودار ٢- درصد فراواني مقالات فارسي زبان در حوزه بانکداري الکترونيک در مقاله هاي فارسي زبان (بالاترين درصد) مربوط به دسته سنجش رفتار مشتري با ٣٩درصد و پايين ترين درصد مربوط به دسته هاي مديريت بازاريابي و آينده پژوهي فناوري اطلاعات با ٥درصد است .