چکیده:
تعریف: یکی از مهمترین راههای دستیابی به یک محیط کاری ایدئال، سرلوحه قراردادن رضایت شغلی کارکنان است. رضایت شغلی مفهومی ذهنی است که به تفکر کارکنان در خصوص محیط کار بازمیگردد. تفکری که اگر احساس و باور کارکنان دربارۀ سازمان مثبت باشد، احتمال موفقیت سازمان در جنبههای دیگر نیز با درصد قابلملاحظهای افزایش مییابد.
هدف: هدف این تحقیق بررسی عوامل مؤثر بر رضایت شغلی حسابداران در سازمان تأمین اجتماعی با استفاده از روش مدلسازی ساختاری تفسیری و مدلیابی معادلات ساختاری است.
روش: روششناسی پژوهش ترکیبی از روش کیفی و کمی است که برای جمعآوری مؤلفههای رضایت شغلی حسابداران از روش کیفی از طریق بررسی مبانی نظری و تئوریک و انجام تحلیل دلفی فازی با مشارکت خبرگان انجام شده است.
نتیجه: نتایج پژوهش نشان میدهد اساسیترین مؤلفۀ مؤثر بر رضایت شغلی حسابداران سازمان تأمین اجتماعی حقوق و پاداش است. همچنین، نتایج حاصل از مدلیابی معادلات ساختاری نشان میدهد تمامی مؤلفهها رابطۀ مثبتی با رضایت شغلی حسابداران دارند. نتایج بیانگر آن است که شناخت عوامل مؤثر بر رضایت شغلی حسابداران باعث میشود بهرهوری و روحیۀ فرد بالا برود و درصدد کسب مهارتهای جدید شغلی برآید و در نهایت، عملکرد سازمان و همچنین، رضایتمندی شغلی نیز ارتقا یابد.
Definition: One of the most important ways to achieve an ideal work environment is to put employees’ job satisfaction first. Job satisfaction is a mental concept, which refers to employees' attitude towards work environment. If the employees' feelings and beliefs about the organization are positive, the probability of the organization's success in different aspects also happens by a significant percentage. Objective: The aim of this study is to investigate the factors affecting job satisfaction of accountants in the Social Security Organization, using interpretive structural modeling and structural equation modeling. Method: The research methodology is a combination of qualitative and quantitative method. The components of the accountants’ job satisfaction were collected through qualitative method, examining the theoretical foundations and performing fuzzy Delphi analysis.Conclusion: The results show that the most basic components of the SSO accountants’ job satisfaction are salary and bonus. Also, the results of structural equation modeling show that all components have a positive relationship with accountants' job satisfaction. The results indicate that recognizing the factors affecting job satisfaction of accountants increases the productivity and morale of individuals, leading them to obtain new professional skills. Ultimately, not only the job satisfaction, but also the organizational performance improves.
خلاصه ماشینی:
رتبه بندي و اولويت بندي عوامل مؤثر بر رضايت شغلي حسابداران سازمان تأمين اجتماعي با استفاده از رويکرد مدل سازي ساختاري تفسيري و مدل يابي معادلات ساختاري مسعود حاجي پور١ ، هومن آدمن ٢ ، محمد غلامرضاپور٣، پوريا کاظمي ٤ چکيده تعريف : يکي از مهم ترين راه هاي دستيابي به يک محيط کاري ايدئال ، سرلوحه قراردادن رضايت شغلي کارکنان است .
. هدف : هدف اين تحقيق بررسي عوامل مؤثر بر رضايت شغلي حسابداران در سازمان تأمين اجتماعي با استفاده از روش مدل سازي ساختاري تفسيري و مدل يابي معادلات ساختاري است .
ميانگين واريانس استخراجي (AVE) متغيرهاي پنهان متغيرهاي پنهان عنوان در مدل ميانگين واريانس استخراجي Communality رضايت شغلي Job Satsfacton 0/504 0/503 حقوق Salaries 0/544 0/544 پاداش Rewards 0/587 0/587 رفاه Welfare 0/518 0/518 شرايط کاري Working conditons 0/680 0/680 آموزش و ارتقاء Training and promoton ٠/٦٤٦ 0/646 روايي واگرا سومين معيار بررسي برازش مدل هاي اندازه گيري است که ميزان همبستگي بين شاخص هاي يک سازه با آن سازه در مقابل همبستگي بين آن شاخص ها با سازه هاي ديگر را مقايسه مي کند.
نتايج معيار٢ R متغير درون زا متغير درون زا عنوان در مدل R2 رضايت شغلي حسابداران Job Satsfacton 0/892 دومين معيار براي بررسي برازش مدل ساختاري پژوهش ، مقدار ٢ Q متغيرهاي درون زاي مدل است .
٦٧ همچنين ، نتايج حاصل از مدل يابي معادلات ساختاري (PLS) در مورد پنج فرضيه نشان مي دهد حقوق دستمزد، پاداش ، رفاه ، شرايط کاري و آموزش و ارتقاء رابطۀ مثبت و معناداري با رضايت شغلي حسابداران سازمان تأمين اجتماعي دارند.