چکیده:
یکی از برجستهترین کارکردیهای مدیریت منابع انسانی در سازمانها مدیریت عملکرد کارکنان است که به مثابه نقطه اهرمی در تغییر، تحول و توسعه سازمان نقش به سزای دارد. پژوهش حاضر با هدف طراحی مدل مدیریت عملکرد کارکنان در صنعت هواپیمایی کشوری انجام شده است.پژوهش حاضر از نظر فلسفه، تفسیری، رویکرد استقرایی، استراتژی مطالعه موردی، روششناسی ترکیبی پیچیده، افق زمانی تکمقطعی و تکنیک و فرآیندها با استفاده از مصاحبه و پرسشنامه خبرهمبنا است. جامعه آماری پژوهش شامل اساتید دانشگاهی و خبرگان از مدیران ارشد منابع انسانی شرکتهای فعال در صنعت هواپیمایی کشوری بوده است. نمونه آماری به روش هدفمند قضاوتی به تعداد 14 نفر انتخاب گردید و تا مرحله اشباع نظری دادهها ادامه یافت. ابزار گردآوری دادهها در این پژوهش شامل مصاحبه نیمهساختاریافته و پرسشنامه خبرهمبنا میباشد. برای اطمینان از روایی ابزار تحقیق از معیار مقبولیت و قابلیت تأیید به روشبازنگری توسط شرکتکنندگان در مصاحبه بهرهبرداری شد. برای محاسبه پایایی ابزار تحقیق نیز از روش بازآزمون استفاده گردیده است. میزان پایایی بازآزمون 71/87 درصد بدست آمده است. تجزیهوتحلیل دادهها در بخش کیفی با روش تحلیل مضمون و در بخش کمی به روش مدلسازی ساختاری- تفسیری (ISM) انجام شده است.نتایج تحلیل مضمون منتج به شناسایی مضامین و مقولههای مرتبط با مدیریت عملکرد کارکنان گردید که در قالب پنج مقولهی فراگیر: پیشرانها، برنامهریزی، اقدامات، محرکهای اثربخشی، و پیامدهای مدیریت عملکرد دستهبندی شده است.
One of the most prominent functions of human resource management in organizations is employee performance management, which plays an important role as a lever point in the change, transformation and development of the organization. The present study aims to design a model of employee performance management in the national aviation industry.The present study is based on philosophy, interpretation, inductive approach, case study strategy, complex hybrid methodology, one-time cross-sectional horizon, and techniques and processes using interviews and expert questionnaires. The statistical population of the study included university professors and experts from senior human resource managers of companies active in the national aviation industry. The statistical sample was selected by a purposeful judgment method of 14 people and continued until the stage of theoretical saturation of data. Data collection tools in this study include a semi-structured interview and an expert-based questionnaire. To ensure the validity of the research tool, the criterion of acceptability and verifiable validity was used by the interview participants. The retest method was used to calculate the reliability of the research tool. The test reliability of the test was 87.71%. Data analysis was performed in the qualitative part by thematic analysis method and in the quantitative part by structural-interpretive modeling (ISM).The results of the content analysis resulted in the identification of themes and categories related to employee performance management, which is formed in the form of five comprehensive categories: drivers, planning, actions, drivers of effectiveness, and outcomes of performance management.
خلاصه ماشینی:
طراحي مدل مديريت عملکرد کارکنان در صنعت هواپيمايي کشوري پروانه گلرد١ | شمسعلي نقوي ٢ | سراج الدين محبي 3 چکيده يکي از برجسته ترين کارکرديهاي مديريت منابع انساني در سازمان هـا مـديريت عملکـرد کارکنـان است که به مثابه نقطه اهرمي در تغيير، تحول و توسعه سازمان نقش به سزاي دارد.
نتايج تحليل مضمون منتج به شناسايي مضامين و مقوله هاي مـرتبط بـا مـديريت عملکـرد کارکنـان گرديد که در قالب پنج مقوله ي فراگير: پيشـران هـا، برنامـه ريـزي ، اقـدامات ، محـرکهـاي اثربخشـي ، و پيامدهاي مديريت عملکرد دسته بندي شده است .
بنابراين به نظر ميرسد که در راستاي کاهش چـالش هـاي موجـود ١٥٨ سال چهاردهم | شماره چهل و هشتم | تابستان ١٤٠١ در حوزه مديريت عملکرد در صنعت هواپيمايي کشوري و همچنـين ارتقـاي بهـره وري کارکنـان ، لازم است الگوي مديريت عملکرد کارکنان طراحي شود.
بـا ايـن حـال ، در کمتـر پژوهشـي بـه ارائـه مـدل مديريت عملکرد با در نظر گرفتن کليه مراحل چرخه مديريت عملکرد کارکنان شامل پيشران هاي مؤثر در مديريت عملکرد، برنامه ريزي مديريت عملکـرد، اقـدامات مـرتبط بـا مـديريت عملکـرد، محرکهاي مديريت عملکرد، و پيامـدهاي مـديريت عملکـرد و پيونـد آن بـا بهـره وري کارکنـان پرداخته شده است که نشان از خلأ تحقيقاتي در اين حوزه و نوآوري پژوهش حاضر از نظر قلمـرو موضوعي پژوهش دارد.
در بخـش اول بـا رويکرد کيفي و با استفاده از ابزار مصاحبه نيمه ساختاريافته ، به شناسايي مضامين و مقوله هاي مرتبط با مديريت عملکرد و بهره وري کارکنـان در صـنعت هواپيمـايي کشـوري مبتنـي بـر روش تحليـل مضمون (تم ) شش مرحله اي کلارک و براون ١ (٢٠٠٦) پرداخته شده است .
International Journal of Productivity and Performance Management.
International Journal of Productivity and Performance Management.