چکیده:
هدف این پژوهش بررسی تاثیر ابعاد حرفهایگری (شامل تعهد خدمت به منافع عمومی و تعهد به اجرای استقلال در کار) بر قضاوت اخلاقی است. بدین منظور تفاوت در دیدگاه حسابرسان و دانشجویان تحصیلات تکمیلی رشته حسابداری مورد بررسی قرار گرفته است. پژوهش حاضر از لحاظ هدف، کاربردی و از منظر روش و ماهیت توصیفی- پیمایشی میباشد. نمونه آماری این پژوهش را 340 نفر حسابرس و دانشجوی تحصیلات تکمیلی حسابرسی تشکیل میدهد. روش گردآوری دادهها نیز پرسشنامه میباشد. یافتهها نشان میدهد که تعهد خدمت به منافع عمومی بین دانشجویان و حسابرسان تفاوت معناداری ندارد؛ تعهد خدمت به منافع عمومی، تعهد به اجرای استقلال در کار و قضاوت اخلاقی بین ردههای مختلف حسابرسان تفاوت معناداری ندارد، اما تعهد به اجرای استقلال و قضاوت اخلاقی بین دانشجویان و حسابرسان تفاوت معناداری دارد؛ همچنین ابعاد حرفهایگری تاثیر منفی معناداری بر قضاوت اخلاقی دارد. یافتههای پژوهش علاوه بر توسعه مبانی نظری تحقیقات پیشین، حاوی مفاهیم ارزشمندی برای مراجع حرفهای و سیاستگذاران تدوین سرفصلهای درسی است.
The purpose of this study is to investigate the effect of professionalism dimensions (including commitment to serving the public interest and commitment to exercise independence in work) on moral judgment. For this purpose, the differences in the views of auditors and graduate students in the field of accounting have been examined. The present research is applied in terms of purpose and descriptive-survey in terms of method and nature. The statistical sample of this research consists of 340 auditors and graduate students of auditing. The method of data collection is also a questionnaire. The findings show that there is no significant difference between the commitment of the public interest between students and auditors; Commitment to public service, commitment to work independence and ethical judgment are not significantly different between different categories of auditors, but commitment to independence and ethical judgment is significantly different between students and auditors; Also, the dimensions of professionalism have a significant negative effect on moral judgment. Research Findings In addition to developing the theoretical foundations of previous research, it contains valuable concepts for professional references and policy makers.