چکیده:
یادگیری سرآغاز نیاز به تکامل و بهتر شدن است. بدیهی است که هر چه علم و دانش بشری تکامل و
توسعه بیشتری پیدا کند، نیاز به تحول در یادگیری و سازوکارهای آن بیشتر خواهد شد. در سال های
گذشته، آموزش های الکترونیک از رونق و توجه شایانی برخوردار بوده است. همزمان با گسترش و توسعه
فناوریهای جدید در زمینه آموزش، سبک های جدیدی از فعالیت های آموزشی پا به عرصه وجود نهادهاند
که امروزه از آنها به عنوان «یادگیری ترکیبی» نام میبرند. «یادگیری ترکیبی» به عنوان یک سازو کار
جدید بر استفاده متنوع و گسترده از روش های یادگیری تاکید دارد. توجه درانتخاب و به کار گیری ابزار
متناسب با موقعیت یادگیرنده برای بالا بردن کیفیت یادگیری از اصول اولیه یادگیری، ترکیبی است.
یادگیری ترکیبی با بکارگیری ابزارهای متنوع و فناوریهای پیشرفته، سعی در بهبود کیفیت و توسعه کمی
فعالیتهای آموزشی در دو بعد عمودی و افقی دارد. در بعد افقی سعی بر گسترش دامنه و ابعاد وسایل
کمک آموزشی در فرایند آموزش دارد، به گونه ای که با ترکیب بهینه این وسایل بالاترین کیفیت حاصل
شود. در بعد عمودی به عمق مساله یادگیری و چگونگی درک بهتر مواد آموزشی میپردازد و اینکه چه
تکنیک هایی در چه زمان هایی به درک بهتر مطالب و یادگیری بهینه منجر میشود.
ناگفته پیداست که مانند تمام روش های یادگیری، هدف اولیه و اساسی این روش نیز کاهش هزینه و بالا
بردن کیفیت خروجیهاست. چنین به نظر میرسد که یادگیری ترکیبی، تلفیقی از رویکرد سیستمی و
نگرش اقتضایی به یادگیری است. این بدان معنی است که ضمن توجه به ارتباط میان تمامی اجزا به عنوان
یک کل به شرایط به کارگیری این ابزارها در راستای تحقق بهترین نتیجه، توجه ویژه ای میشود
خلاصه ماشینی:
يادگيري ترکيبي تغيير و تحول طبيعي آموزش هاي الکترونيک به يک برنامه تکميل شده چندرسانه اي است که براي حل موثر مسائل ومشکلات با يک روش مناسب به کارميرود.
برنامه هاي يادگيري ترکيبي ممکن است در برگيرنده شکل ها و ابزارهاي متنوعي از يادگيري باشد، مانند: کلاس هاي مجازي، کلاس هاي واقعي، استفاده از نرم افزارهاي کمکي در فرايند آموزش ، شيوه هاي خود بهبودي، دوره هاي آموزشي مبتني بر وب ، سيستم هاي الکترونيک پشتيبان عملکرد، ترکيب محيط کار با وظايف و سيستم مديريت دانش .
١. يادگيري ترکيبي به روش شخصي، با حمايت رابط آموزشي براي توسعه مهارت ها و دانش خاص (مهارت مورد نياز).
تکنيک هاي اين روش عبارتند از: ــ ايجاد يک برنامه يادگيري گروهي که به خود بهبودي منجر ميشود، اما از نظر زماني داراي محدوديت است .
فرضيه مبتني بر رفتار به منظور ايجاد طرز تلقيها و رفتارهاي خاص در ميان يادگيرنده ها، در اين روش يادگيري، يادگيري از طريق جلسات کلاسي، کارگاه هاي يادگيري و تعاملات و بحث هايي که از طريق فناوري آموزشي تسهيل شده صورت ميگيرد.
فرضيه مبتني بر صلاحيت اين فرضيه به عنوان يک فرضيه يادگيري که روش هاي مختلف يادگيري را با حمايت يک مربي براي تسهيل انتقال دانش ضمني ترکيب ميکند، تعريف ميشود.
مزيت يادگيري ترکيبي نه تنها افزايش اثربخشي در روش هاي آموزشي، بلکه به عنوان وسيله اي براي کاهش هزينه ها است .
com __Michael Orey (2004), Definition of Blended Learning , http://www.