چکیده:
امروزه محیط های کسب و کار چالش های زیادی را برای سازمان ها در جهت پایداری و شکوفایی ایجاد
مینمایند. در این میان سیستم های اندازه گیری عملکرد (PMS) یکی از پرکاربردترین ابزارهایی هستند
که به سازمان ها در رویارویی با این چالش ها و همچنین به منظور اجرای استراتژیهای سازمانی، نظارت بر
عملکرد کارمندان ، دستیابی به اهداف استراتژیک و نهایتا جمع آوری اطلاعات مهم و مفید برای بهبود
عملکرد خود، یاری مینمایند. در واقع استفاده از این سیستم بر عملکرد کلی یک سازمان همچون عملکرد
مالی و غیر مالی، رفتار کارکنان و بسیاری از جنبه های دیگر تاثیر میگذارد. با این حال ، مطالعات تجربی
به نتایج متفاوتی در رابطه با این اثرات دست یافته اند هرچند که بسیاری از محققین بعد از بررسیهای
مدل های موجود در خصوص این سیستم ها، ادعاهای نظری مبنی بر داشتن تاثیرات مثبت اما متفاوت آنها بر
عملکرد سازمانی در حوزه های مختلف را مورد تایید قرار داده اند هر چند که گفته شده یک مدل جامع
قابل ارائه نیست . در این بین اندازه گیری عملکرد عملیات وظیفه ای حیاتی برای سازمان ها است چراکه به
تصمیم گیریها کمک نموده ، امکان نظارت و کنترل شاخص ها را فراهم و همزمان تحقق استراتژی
عملیات را هدایت می نماید.
خلاصه ماشینی:
علي رغم اين اهميت و اگرچه سيستم هاي اندازه گيري عملکرد در ده سال گذشته مورد مطالعات بسياري از سوي محققين قرار گرفته اند منتها از آنجا که چنين سيستم هايي در اتخاذ تصميم نسبت به شاخص ها و تحقق استراتژي کسب و کار و عمليات شرکتي نقش مهمي داشته و امکان نظارت و کنترل را براي شرکت ها فراهم ميسازند اين موضوع همچنان به عنوان يک موضوع تحقيقاتي در ليست محققين عرصه مديريت عمليات و حسابداري محسوب ميشود و از همين رو است که نياز به مطالعات بيشتري در اين زمينه مورد تاکيد قرار گرفته است .
(2007), “Towards a definition of a business performance measurement system”, International Journal of Operations and Production Management, Vol. 27 No. 8, pp.
Contemporary performance measurement systems: A review of their consequences and a framework for research.
Study of performance measurement practices in supply chain management.
Metrics and performance measurement in operations management: dealing with the metrics maze.
__Michaela Striteska and Marketa Spickova (2012) ,Review and Comparison of Performance Measurement Systems, Journal of Organizational Management Studies , Vol 2012.
(2002), The performance prism: The scorecard for measuring and managing business success.
(1995), “Performance measurement system design: a literature review and research agenda”, International Journal of Operations & Production Management, Vol. 15 No. 4, pp.
International Journal of Business Performance Management, 10(1), 108- 132.