چکیده:
هدف این پژوهش تعیین رابطه بین تعلل ورزی و سرزندگی تحصیلی با باورهای هوشی در دانش آموزان
بود. طرح این پژوهش همبستگی بود. جامعه آماری این پژوهش دختران دوره متوسطه اول شهرستان سمنان
در سال تحصیلی ١٣٩٥ بود. نمونه آماری این پژوهش تعداد ٢٠٠ نفر بود که به روش نمونه گیری خوشه ای
انتخاب شدند. ابزارهای این پژوهش پرسشنامه باورهای هوشی بابایی (١٣٧٧)، مقیاس ارزیابی تعلل ورزی
-
نسخه ی دانش آموز سولومون و راث بلوم (١٩٨٤) و مقیاس سرزندگی تحصیلی دهقانی زاده و حسین
چاری (١٣٩١) بود. نتایج تحلیل همبستگی نشان داد که بین تعلل ورزی و باورهای هوشی رابطه معناداری
وجود دارد. نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد که تعلل ورزی تعلل ورزی به طور مثبت و معناداری باورهای
هوی ذاتی، و به طور منفی و معناداری باورهای هوشی افزایشی را پیش بینی میکند. همچنین نتایج تحلیل
رگرسیون خطی ساده نشان داد که متغیر سرزندگی تحصیلی برای باورهای هوشی ذاتی پیش بین منفی
معناداری و برای باورهای هوشی افزایشی پیش بین مثبت معناداری است. بنابراین می توان گفت سرزندگی
تحصیلی متغیری مطلوب برای پیشرفت در حوزه تحصیل، اما متغیر تعلل ورزی یک متغیر نامطلوب در
راستای ایجاد رکود تحصیلی است
خلاصه ماشینی:
ابزارهاي اين پژوهش پرسشنامه باورهاي هوشي بابايي (١٣٧٧)، مقياس ارزيابي تعلل ورزي -نسخه ي دانش آموز سولومون و راث بلوم (١٩٨٤) و مقياس سرزندگي تحصيلي دهقاني زاده و حسين چاري (١٣٩١) بود.
سرزندگي تحصيلي يکي از شاخص هاي مهم که بر تربيت و يادگيري ثمر بخش و موفقيت آميز فرد تاثير ميگذارد و در آنجا لياقت ها و تواناييها به بار مينشيند و پيشرفت هاي علمي حاصل مي شود؛ اما در زندگي روزانه تحصيلي، دانش آموزان با انواع چالش ها، موانع و فشارهاي خاص اين دوره (از جمله نمرات ضعيف ، سطح استرس ، تهديد به اعتماد به نفس در نتيجه عملکرد، کاهش انگيزش و تعامل وغيره ) مواجه ميشوند (پور عبدل ، صبحي قراملکي و عباسي، ١٣٩٤).
خاني (١٣٩١) در نتايج بدست آمده خود نشان داد که متغيرها يپيش بين باورهاي ضمني هوش (ذاتي و افزايشي) و جهت گيري هدف پيشرفت قادرند تغييرات تعلل ورزي را پيش بيني کنند.
علاوه براين نتايج حاکي از آن بود که بين باورهاي ضمني هوش (ذاتي و افزايشي) و جهتگيري هاي هدف بجز عملکردگرايي با تعلل ورزي تحصيلي رابطه معنادار وجود دارد.
اين يافته ها نشان ميدهد که از بين سه مولفه تعلل ورزي، تنها تعلل ورزي در آماده شدن براي امتحان و درس خواند ميباشد که با باورهاي هوشي رابطه مثبت معناداري دارد.
اين يافته ها نشان ميدهد که سرزندگي تحصيلي با باورهاي هوشي رابطه منفي معناداري دارد.
Journal of Personality and Social Psychology, 77, 588–599.
Journal of School Psychology, 46(1), 53-83.
Finding “meaning” in psychology: A lay theories mapproach to self-regulation, social perception, and social development.