چکیده:
موز ه ها به عنوان نهادهایی غیر انتفاعی و دائمی، مکانی برای گردآوری، حفاظت، بررسی و پژوهش درخصوص میراث فرهنگی و طبیعی توصیف شد هاند. با پیشرفت روزافزون فناوری، عملکرد موز ه ها تنها در چارچوب فضای فیزیکی برای نمایش میراث تاریخی محدود نم یشود و به عنوان رسان های بی حد و مرز برای انتقال تجارب فرهنگی و نیز آموزش مخاطب، مد نظر قرار گرفته است. این شرایط، زمینه بررسی درخصوص ارائه تعریف جدید از عملکرد و اهداف موز ه ها را به دنبال داشته است. موز ههای دانشگاهی به عنوان مجموع ههای مکمل ساختار آکادمیک نیز با ضرورت تدوین شرح وظایف جدید روبرو شد هاند. ازجمله این وظایف، آموزش مخاطب است. این گفتار ضمن مروری بر ماهیت موز ه های دانشگاهی، به بررسی نقش و ویژگ یهای آنهادر عرصه آموزش تعاملی )آموزش موثر و ماندگار از طریق فناوری اطلاعات و ارتباطات/ مخاطب میپردازد.
Museums have described as permanent, non-profit institutions, places
for the collection, conservation, study and research of cultural and natural
heritage. With the increasing advancement of technology, the function
of museums is no longer limited to the physical space forexhibition
of historical heritage and has considered as a borderless medium for the
transmission of cultural experiences as well as the education of the audience.
These conditions have led to a new definition of the function and
goals for museums. University museums, as complementary collections
to the academic structure, have also faced the need to develop new job
descriptions. One of these tasks is the education of audience. This article
reviews the background and nature of university museums and examines
their role and characteristics in interactive education of audience (effective
and sustainable education through information and communication
technology, i.e. “IT”).