چکیده:
اخیرا موضوع موز ه های دانشگاهی در ایران به یکی از پربح ثترین موضوعات محافل موز هداری تبدیل شده است. موضوعات عدید های حول این پدیده در حال بحث است. از تعریف و کارکرد تا رویکردها و چال شهای پیش روی این موسسات. پرس شهای اصلی که این مقاله حول آ نها شکل گرفته است، عبارتند از: - پارادایمهای غالب در حوزۀ موزه های دانشگاهی کدام اند؟ - چال شهای پیش روی موز ههای دانشگاهی، چیست؟ - نسبت موز ههای دانشگاهی با مخاطبان، دارای چه مختصاتی است؟ - اقدامات موثر در برو نرفت موز ههای دانشگاهی از وضع کنونی شامل چه گا مهایی م یشود؟ در این مقاله، ضمن تشریح تعریف موز ههای دانشگاهی، نظرات جاری در خصوص شیوۀ برخورد با موز ه های دانشگاهی، چال شهای پیش روی آ نها و البته اهمیت مخاطبان در تمام شاخ صهای مورد اشاره، به ارائه را هکارهایی جهت برو نرفت این موز هها از وضع موجود پرداخته شده است. این راهکارها بعضا درو نموز های و گاها برو نموز های )زیرساختی( هستند و باید توسط نهادهای بالادستی از جمله یک شورای راهبردی مرتفع شوند
Recently, the subject of university museums in Iran has become one of
the most controversial subjects among museum experts. Many issues are
being discussed around this phenomenon: from the definition and function
to the approaches and challenges facing these institutions. The main
questions of this article are:
- What are the dominant paradigms in the field of university museums?
- What are the challenges facing university museums?
- What are the characteristics of the relationship between university museums
and their audience?
- What are effective actions to get the university museums out of the current
situation?
In this article, while explaining the definition of university museums, current
attitudes toward university museums, their challenge, the importance
of the audience in all mentioned indicators, and solutions to get these
museums out of the current situation are discussed. These strategies are
sometimes in-museums and sometimes out-of-museums (infrastructural)
which should be implemented by higher level institutions, including a
strategic council