چکیده:
مدیریت میتواند در اشکال و موضوعات گوناگونی خود را نشان دهد. اما زمانی میتواند دستاوردهای
بزرگک و عظیمی را تحقق ببخشد که این مدیریت رنگک جهادی به خود بگیرد. اینکه مقام معظم رهبری از
سال ۲٩ و همچنین در شعارسال ۴٩ برمدیریت جهادی تاکید ورزیدهاند به این دلیل است که عزم ملی را
مسئولان باید چنان مدیریت کنند تا به اهداف پیش رو دست پیدا کنند. البته مدیریت جهادی» مدیریت
انقلابی یا روحیه جهادی داشتن یک حالت نفسانی است که باید به عنوان ملکه در افراد شکل بگیرد و نمی
توان تنها با شعار آن را عملی کرد» بلکه باید مانند دیگر خصوصیات بشری با تمرین و تکرارآن را نهادینه
کرده و به عنوان شاکله شخصیتی فرد در آورد. دراین صورت است که میتوان ازیکک شخصیت انقلابی و
جهادی» مدیریت جهادی را توقع داشت.
مدیریتی که عهدهدار اجرای قوانین و عامل به آنها باشد و به شکل قیم و نگاهبان برای آن عمل کند از
یک سو مانع بروز فساد و اعمال شر است و از سوی دیگرء حدود احکام را در بین مردم جاری میسازد.
بنابراین» لزوم حکومت به منظور گسترش عدالت و تعلیم و تربیت و حفظ نظام جامعه و جلوگیری از ستم و
ظلم و حفظ و حراست حدود و مرزهای کشورء یکی از بدیهیترین امور محسوب میشود. خداوند متعال
در سوره انبیاء» آیه ۷۳ میفرماید:
«و جعلناهم مه بهدون بامرنا و آوحینا ایهم فعل الّیرات)
و آنان را امامانی قرار دادیم که به امر ماء مردم را هدایت کنند و انجام کارهای نیک را به آنان وحی
کردیم.
خلاصه ماشینی:
لذا مسئله مديريت جهادي در قرآن و حديث بر مبناي حوزه افکار، نگرش ها و ذهنيات ، موضوعي است که بايد به عنوان يک پژوهش مورد تحقيق و بررسي دقيق قرار بگيرد و ابعاد اين مسئله و راهکارهاي تحقق آن مشخص شود.
اين سؤال که : «قرآن کريم در عرصۀ زندگي اجتماعي انسان – در مقابل زندگي فردي و ارتباط با خدا – چه چيزي به دست ميدهد؟ و گسترة آن تا کجا است ؟» سؤالي بسيار عميق و جامع بود و در حوزه هاي مختلف زندگي انسان پيگيري شده و ميشود (قاضي زاده ، سياست و حکومت در قرآن ، ص ١٧).
اگر در مديريت مؤسسات ديگر اسلامي، دو بعد رشد و تعالي معنوي کارکنان و افزايش توليد مادي سازمان به عنوان يک هدف مطرح باشد، در مديريت نظام هاي آموزشي که پرورش نيروهاي انساني را بر عهده دارند، اين امر از اهميت ويژه اي برخوردار است .
اما در نظام ارزشي اسلام چون هدف اساسي، دستيابي به قرب و رضاي خداوندي است ، نه تأمين هدف هاي گذرا و ميان تهي دنيايي، شيوه مديريت و رهبري نيز متفاوت خواهد بود.
تنها در اين صورت است که براي يک مدير فقط عمل به وظيفه مهم ميگردد و نه نتيجه گيري يا توقع پاداش (جمعي از پژوهشگران ، درآمدي برمديريت جهادي مبتني برآموزه هاي نهج البلاغه وسيره امامين انقلاب اسلامي و شهداء، ج ١، صص ١٤١-١٤٠).