چکیده:
هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیر هوش معنوی بر سلامت سازمانی با میانجیگری مسولیت پذیری اجتماعی کارکنان آموزش و پرورش شهرستان پارس آباد و بیله سوار می باشد. این پژوهش از نوع کاربردی و از لحاظ نوع روش تحقیق توصیفی و پیمایشی می باشد. جامعه آماری این تحقیق شامل کلیه کارکنان آموزش و پرورش در سطح شهرستان پارس آباد و بیله سوار شامل کارکنان رسمی و پیمانی و نیروهای خدماتی می باشد که بر اساس اطلاعات ما تعداد 225 نفر می باشند. حجم نمونه آماری برابر 215 نفر در نظر گرفته شد. به منظورگردآوری اطلاعات جهت آزمون سئوالات تحقیق از سه پرسشنامه استاندارد استفاده نمودیم. برای انجام عملیات مربوط به تجزیه وتحلیل دادهها از بستههای نرمافزاری spss و لیزرل استفاده شد و از روش مدل معادلات ساختاری استفاده گردید. نتیجه حاصل از انجام پژوهش در فرضیه ها نشان داد که: هوش معنوی بر سلامت سازمانی کار کنان آموزش و پرورش شهرستان پارس آباد و بیله سوار تاثیر معنی داری دارد. همچنین هوش معنوی بر مسولیت پذیری اجتماعی کارکنان تاثیر معنی داری دارد. فرضیه سوم نشان داد که سلامت سازمانی بر مسولیت پذیری اجتماعی کارکنان تاثیر معنی داری دارد. در نهایت فرضیه اصلی نیز نشان داد که مسولیت پذیری اجتماعی در تاثیر هوش معنوی بر سلامت سازمانی بین کارکنان آموزش و پرورش شهرستان پارس آباد و بیله سوار نقش میانجی دارد .
The aim of this study was to investigate the effect of spiritual intelligence on organizational health through the mediation of social responsibility of education staff in Parsabad and Bilesvar. This research is of applied type and in terms of the type of research method is descriptive and survey. The statistical population of this research includes all education staff in Parsabad and Bilesvar city, including official and contract staff and service personnel, which according to our information are 225 people. The statistical sample size was 215 people. In order to collect information to test the research questions, we used three standard questionnaires. SPSS and LISREL software packages were used to perform data analysis operations and structural equation modeling method was used. The result of research on hypotheses showed that: Spiritual intelligence has a significant effect on the organizational health of education workers in Parsabad and Bilesvar. Spiritual intelligence also has a significant effect on employees' social responsibility. The third hypothesis showed that organizational health has a significant effect on employees' social responsibility. Finally, the main hypothesis showed that social responsibility has a mediating role in the impact of spiritual intelligence on organizational health between education staff in Parsabad and Bilesvar.