چکیده:
چکیده
پژوهش حاضر با هدف شناسایی عوامل اجتماعی اقتصادی و فرهنگی موئر بر بحران هویت در بین دانش آموزان مقطع متوسطه شهر جم و
ارائه راهکارهای موثر انجام شده است روش تحقیق توصیفی پیمایشی بوده و جامعه آماری این تحقیق کلیهی دانش آموزان مقطع متوسطه
شهر جم میباشد که تعداد آنها ۲۱۰۷ نفر میباشد. نمونه آماری تعداد ۳۲۴ نفر بوده و بر اساس فرمول کوکران محاسبه گردیده است
مقدار آلفای کل بهدستآمده ۰/۸۷۳ که نشان از پایایی بالای پرسشنامه میباشد. یافتههای پژوهش نشان داد بین مطالعه کتب درسی با
بحران هویت رابطه وجود دارد. بر اساس نتایج حاصله از آزمون ضریب همبستگی پیرسون بین متغیر کتب درسی و بحران هویت رابطه
معنادار مستقیم با ضریب همبستگی ۰/۳۷۵ در سطح اطمینان ۰/۹۹ درصد وجود دارد. یعنی هرچه میزان استفاده از کتب درسی کمتر
استفاده شود بحران هویت نیز بیشتر تقویت میشود. همچنین بر اساس نتایج حاصله بین متغیر گروه دوستان و بحران هویت رابطه معنادار
مستقیم با ضریب همبستگی ۰/۵۹۶ در سطح اطمینان ۰/۹۹ درصد وجود داشت. از طرف دیگر بین نظام آموزشی (مدرسه) با بحران
هویت رابطه معنادار وجود ندارد. بر اساس نتایج حاصله از آزمون همبستگی پیرسون بین رسانه جمعی با بحران هویت رابطه معنادار وجود
دارد. ضریب همبستگی ۰/۳۵۰ احتساب شده و با اطمینان ۰/۹۹ درصد رابطه معنادار ملاحظه میشود و نوع رابطه مستقیم است یعنی
هرچه بر میزان استفاده از رسانههای جمعی افزوده شود. بحران هویت نیز تقویت میگردد. بر اساس ضرایب آزمون تحلیلی رگرسیون
بتای ۰/۱۰۲ توانستهاند بر متغیر بحران هویت موثر باشند قابل ذکر است بیشترین بتا متعلق به متغیر سن است. نتایج نشان داد عوامل
اجتماعی اقتصادی و فرهنگی موئر بر بحران هویت در بین دانش آموزان مقطع متوسطه شهر جم موئر میباشد.
خلاصه ماشینی:
چکيده پژوهش حاضر با هدف شناسايي عوامل اجتماعي اقتصادي و فرهنگي مؤثر بر بحران هويت در بين دانش آموزان مقطع متوسطه شهر جم و ارائه راهکارهاي مؤثر انجام شده است روش تحقيق توصيفي پيمايشي بوده و جامعه آماري اين تحقيق کليه ي دانش آموزان مقطع متوسطه شهر جم ميباشد که تعداد آن ها ٢١٠٧ نفر ميباشد.
سبب شده است که ، مسئله هويت در ابعاد مختلف از جمله بعد ملي به موضوعي کانوني در بررسيهاي اجتماعي تبديل شود (سفيري و غفوري، ١٣٩٨: ٢) و با توجه به شکل گيري شخصيت در سنين نوجواني - آن گونه که اريکسون نيز اشاره ميکند - نوجوانان در دوره اي به سر ميبرند که پايه و اساس تعهد تعميم يافته و احساس تعلق عاطفي به جامعه ي خود شکل ميگيرد.
ضريب همبستگي ٠/٤٠٨ احتساب شده و با اطمينان ٠/٩٩ در صد تاثير معنادار ملاحظه ميشود و نوع رابطه مستقيم است يعني اشتغال والدين بر کاهش بحران هويت دانش آموزان مؤثر ميباشد.
ضريب همبستگي ٠/٤٠٨ احتساب شده و با اطمينان ٠/٩٩ در صد تاثير معنادار ملاحظه ميشود و نوع رابطه مستقيم است يعني اشتغال والدين بر کاهش بحران هويت دانش آموزان مؤثر ميباشد.
مريدي، محمدرضا بررسي ميزان بحران هويت در بين دانش آموزان دبيرستان هاي لار و عوامل مؤثر بر آن مطالعات جامعه شناسي فرهنگي سال هشتم زمستان ١٣٩٤ شماره ٢٩ -١٣٩ – ١٦٠ 241 An analysis of Socio-Economic and Cultural Factors Affecting the Identity Crisis Among High School Students in Jam and Providing Effective Solutions Alireza Keshavarz1, Ali Ashouri2 1- Master of Sociology, Islamic Azad University, Bushehr Branch, Iran.